onsdag 1 februari 2012

Den glammiga skidåkningen

Imorse längtade jag inte alls särskilt mycket efter att åka iväg till skidspåret. Det verkade så skönt att få gå hemma i tofflor hela dagen... Men, do what you gotta do, tänkte jag, och åkte iväg. Såklart ångrade jag mig inte. Skidspåren var fantastiskt fina och hårda. Jag var trött och stel men tuggade på kilometer efter kilometer. Efter cirka 16 km tog jag fikapaus. Inte så glammigt att dricka kaffe och äta ostmackor ensam i en kall bil, men åh så gott det var! Men ute i skidspåret igen kände jag att det inte var så lyckat med allt kaffe. Min mage ville ha en toalett. Och toaletter finns inte, bara skog och snö, mera skog, mera snö. Glamouröst? Nej. Ställde kameran på biltaket och satte på självutlösaren... ingen pressfotograf i sikte tyvärr!

Men trots snor, kalla tår, ryggont, toalettbrist, brist på fotografer och uppmärksamhet och dessutom skavsår så blev det ett riktigt bra pass. Jag har ett skönt gung i skidåkningen nu, långpass (37 km) i lördags, tempopass i 15 km/h i måndags, och långpass idag igen.

32 km, 14.23 km/h (4.13 min/km), 2:15 h, medelpuls 147, max 166.

Att medelpulsen var relativt låg kändes även under åkningen, det känns lätt att åka långa pass i det här tempot just nu. Nu var spåren lättåkta, och det är alltid mer slitigt med snö som motarbetar dig och dåliga spår utan konturer.

Efter en fartfylld onsdag njuter jag nu av soffhäng och försöka äta ikapp all förlorad energi!

11 kommentarer:

Emelie sa...

Välförtjänt!!

Elina sa...

Du är disciplinerad du :) Tur att det blev bra till slut, trots bubblig mage!

julia sa...

Blir riktigt avundsjuk på vinterlandskapet som leksand verkar bjuda på! ser jättefint ut!

andreas sa...

du är ju helt tokig du haha kramar

Ingmarie sa...

Nu blev jag skidsugen... :-)

LinaTriathlet sa...

Jäklars vilket driv du har Jonna! Långpass efter långpass, du är grym!
Skönt med soffhäng och mat efteråt!:)

LL sa...

Du behöver sannerligen ingen pressfotograf! Vilka fina bilder!!

Ulrika sa...

Grymt jobbat! Gillar ditt fokus.

Jag håller alla tummar jag kan för att gudarna är med mig i helgen så att jag kan få åka skidor. Alldeles för längesen sist nu.

Michaela sa...

Vilken härlig dag du delar med dig av! Ha det så bra i Vallen så ses vi nästa vecka. Puss å kram!

Anonym sa...

Du är så otrolig inspirerande!! Härligt!

Anna B sa...

gud vad duktig du är!! blir ju så himla avundsjuk på dig.:)Kämpa på!!