söndag 12 februari 2012

½ kilo frukt och grönt

Idag måste jag ha uppnått Livsmedelsverkets rekommendation om 500 gram frukt och grönt/dag. Jag satt i mig följande frukter och grönsaker (färska eller ugnsrostade)

  • Citron, ingefära, banan, apelsin, päron, svarta vinbär, tomat, avocado, ruccolasallad, gurka, vitlök, morot, potatis. 


Äter du 500 gram frukt och grönt per dag?

Min ambition under 2012 är att äta mycket mer grönt och vegetariskt. Det är mer miljövänligt, smalare, godare och jag är övertygad om att det leder till ett friskare liv!

(Jag har i helgen även ätit både tacos, korv med bröd och hemgjorda hamburgare, så jag har en bit kvar till att uppnå målet...)

10 kommentarer:

elly sa...

jag är jättedålig på att äta frukt. köper ibland, men lägger dem i kylen och glömmer bort. idag har jag istället ätit en chokladkaka och vad som kändes som ett halvt kilo linssallad. men min comeback är som sagt inte förrän imorgon...

LinaTriathlet sa...

Jag tror nästan att jag överkonsumerar frukt, galet beroende, det är så gott! :)

julia sa...

härligt med så mycket frukt och grönt! jag är mitt uppe flyttkaos, vilket innebär lite frukt och grönt, mycket korv, pizza och kanelgifflar... nya tag så fort jag är i ordning! och vilken fin ny design :)

Ulrika sa...

Är det inte så att om man äter så där mycket frukt och grönt kan man gott och väl kompensera med lite korv med bröd? :-) Det tror jag iaf.

andreas sa...

lätt jag gör :) män även korv hamburgare köttbullar mm kramar

mbh sa...

va fint! har du gjort det själv? dvs utan slans?! puss

mikael sa...

Jag är jättedålig på att äta frukt. Kanske bra med tanke på allt fruktsocker? Grönsaker äter jag varje dag i princip till middag. Det är väl knappast så att jag kommer upp i 500 g per dag

Hoppas du mår bättre idag och att du kommit en bit på vägen med förberedelserna

Annika sa...

Åh vad fint det var här! Jag gillar nya designen - stilren men ändå Jonna-söt :) Snyggt med röd text!

Jag äter tyvärr inte tillräckligt med frukt och grönsaker tror jag. Jag kan iaf bli bättre...

elina sa...

Äter för tillfället nog en-två frukter om dagen om dagen. Periodvis blir det nog dock bara bananen i morgonfilen... Försöker äta någon grönsak också. Kan nog bli bättre helt klart :)

mor sa...

Snygg design Jonna! Kram mor