torsdag 23 februari 2012

Tips till Dig som ska åka Tjejvasan

Tips till Dig som ska åka Tjejvasan
Ska du åka Tjejvasan? Grattis - det är ett kanonfint och roligt lopp! Här kommer mina tips från loppet och banan. Jag har åkt Tjejvasan tre gånger och Intersportloppet en gång (vars 30 sista km är desamma som Tjejvasan). 

När du kommer fram till startplatsen kan det vara en fördel att pröva hur dina skidor fungerar på underlaget. 2011 blev det ett hastigt väderomslag från några minusgrader till runt nollan. Detta gjorde att många fick problem med bakhalt och för dåligt fäste under loppet. 

Om du har möjlighet att sedan placera ut dina skidor långt fram i ditt eget startled är det såklart en fördel. Ta det lugnt när startskottet går. Det är många stavar som bryts och många som ramlar då (oavsett startled) pga kaos, ta det lugnt och försök hålla ögonen öppna. 

Spåret mellan starten i Oxberg och första kontrollen i Hökberg är banans mest kuperade. Ta det relativt lugnt fram till Hökberg! Det är trångt i början oavsett vilket startled du startar i (även i led 2), det är lätt att bli stressad över trängseln och att bli trött i backarna. 

Efter Hökberg väntar långa, sköna utförslöpor där du kan återhämta dig. Du har nu mycket stakning framför dig. Jag tror att vanligaste "felet" man gör som förstaårsåkare är att gå ut för hårt mellan Oxberg-Hökberg. Det är bättre att ha krafter kvar när du kommer till Hökberg och mer lättåkt terräng väntar. 

Lyft blicken innan nerförsbackarna och planera åkningen! Är det trångt framför dig och åkare som verkar ostadiga på skidorna alt. ha dåligt glid, byt spår! Det är trist att hamna i en krock eller åka in i åkare som ramlat.

På pass som är länge är 90 min behöver man fylla på med energi. Drick vatten och sportdryck på alla kontroller, oavsett om du känner törst eller inte. Det är bättre att förekomma än förekommas av soppatorsk!

Slösa inte energi på att bli arg på åkare som saxar i varje liten uppförsbacke. Spring förbi dem istället. Tyvärr blir spåren snabbt "utsuddade" i varje uppförsbacke. 

Samma sak gäller åkare som åker i "snabbspåret" till vänster. Var tuff och ropa "ur spår". Snabbspåret ska vara öppet för omkörningar! Lägg dig gärna i rygg på åkare som verkar hålla bra fart. Att byta spår ofta är faktiskt ingen nackdel, att ha bra ryggar hjälper dig framåt fortare. Du kan tänka på din egen åkning och teknik och behöver inte tänka på farthållning. 

Sista kilometrarna bjuder på några korta stigningar. Bit i och trampa på uppför, efter varje liten uppförsbacke väntar ju "vila" nerför! Cirka en halvmil innan mål brukar det vara någon extra vätskekontroll. Ryck åt dig en mugg sportdryck om du vill ha en sista kick in mot Mora! 

Och glöm inte att ha kul... att åka in på upploppet i Mora till de klassiska tonerna är en helt oslagbar känsla!




Bilder från Tjejvasan 2011.

9 kommentarer:

andreas sa...

omtänksamt av dig :) å mössan stack ju verkligen ut kommer bli svårt att missa dig nu ;)kramar

Träningsglädje sa...

:) tack för tips!!! jag är inte nervös över distans eller så - men däremot att åka med en massa andra som är i vägen. har liksom inte övat på det... aaaaagh!!!!

slans sa...

måste erkänna att jag skumläste detta. jag ska ju trots allt inte åka! men bra idé :)

Karin sa...

När jag ska åka vasaloppet (för det är ju obligatoriskt för dalkullor/masar att göra någon gång) så får du lova att bli min coach. Alternativt dra mig runt.

Västgötskan sa...

Blev ingen tjejvasa (eller vasalopp) i år, men man vet aldrig.
Bra tips! :-)

Malin sa...

generöst att dela med dig till de som ska åka istället för att gräva ner dig i bitterhet. det är stort. sportsligt!

Snorkkis sa...

Vilka jätte bra tips! Hoppas nu bara att du börjar friskna till söta du!

Malin S sa...

Tack för konkreta tips, känns bra även för mig som ska ta mig runt halvvasan. Hökeberg blir min "målpunkt" då ;)

Är mest orolig för spårbyten... Inget jag övat så mycket på! =)

Malin S sa...

Tack för konkreta tips, känns bra även för mig som ska ta mig runt halvvasan. Hökeberg blir min "målpunkt" då ;)

Är mest orolig för spårbyten... Inget jag övat så mycket på! =)