onsdag 8 februari 2012

"Du har ett jävla go i skidåkningen"

Det är nog de finaste orden jag hört, när man får höra det från självaste Jimmie Johnsson!  Jimmie har en imponerande säsong i Ski Classics bakom sig, 2:a plats i Jizerska Padesatka, 5:e plats i Marcialonga, 4:a i König Ludwig Lauf, seger i Intersportloppet och så vidare... Nu går han mot seger i Vasaloppet enligt min bedömning...

På en blogg ramlade jag över möjligheten att deltaga i en träningsdag i Falun med Jimmie Johnsson arrangerat av Viktor Larsson. Ny mark skulle därmed brytas - jag har ju faktiskt aldrig deltagit på en teknikträning någonsin... med det i beaktande har ju ändå mitt skidåkande gått ganska bra!

Imorse åkte jag till Lugnet i Falun och mötte upp "Stockholmsgruppen". Vi var en liten grupp på sex personer vilket gjorde att möjligheterna till personlig feedback stor. Vi började med en lektion i de olika teknikerna, stakåkning, stakåkning med frånskjut och diagonalåkning. Vi övade även uppförsåkning, nerförskörning, saxning och spårbyten. Visst gör jag fel tekniskt, idag fick jag hjälp att rätta till brister jag har! Med ganska små medel fick jag en bättre känsla i stakåkningen. Jimmie kunde även konstatera att jag inte använder mig av stakåkning med frånskjut, utan åker med "tretaktsdiagonal" som är en äldre modell. Där fick jag lära om!

Men jag fick beröm också, för min fart, min teknik i branta backar, och faktiskt fick jag inte så mycket kritik på min diagonalåkning som jag befarat. "Du har ett jävla go i skidåkningen" sa Jimmie och det blev jag glad att höra! Nu ska energin bara användas på ett mer rätt, energisnålt sätt också... Vi avslutade dagen med "skidgång" uppför Mördarbacken och därefter en stafett! Jag, en annan tjej och Jimmie utgjorde ett lag. Det var väldigt kul och tänka sig - vi vann!
Platsen för dagens övningar. Mer snösnålt än i Leksand men otroligt fina spår på Lugnet. Bilden på Jimmie har jag lånat från Team Exspirits hemsida. På Lugnet såg vi även världscupåkaren Calle Halfvarsson!

Nu känner jag mig mer peppad än någonsin och längtar efter att få ut i skidspåret igen och öva, öva, öva!

13 kommentarer:

Honey sa...

Woooho! Jäklar vad tuff du är Jonnie!! Vilket tillfälle att få träna med ett sånt gäng! Jag är så impad av dig och ditt mod! Kraaaaaam på dig

Emelie sa...

Tuffing där! Rolig, bra och häftig erfarenhet!

Kram

slans sa...

Verkligen kul att du gjorde detta! Vilket lyft att kunna få respons på sin åkning, både på det som är bra och det som kan bli bättre. You go sis! Snart första start!!!

LL sa...

Kul! Riktigt kul!

elly sa...

wow, vad häftigt! du är minsann duktig du! och häftigt att se calle halfvarsson..

Ulrika sa...

Coolt! Och att du kan vara så bra på att åka utan teknikträning, imponerande. Bra vågat att vara med på träningen!

LinaTriathlet sa...

Weehoo!! Fasen vad coolt! Bra med tips och feedback! Nu kommer du bli ännu grymmare!:)

Jo angående simmet, så tycker jag också att det är skönt för kroppen, känns som att man blir lite mjukare! :)

Löpning & Livet sa...

Såklart du har! Känner på mig att du är helgrym :) vad roligt att få möjlighet att träna med en så duktig person!

Ingmarie sa...

vad coolt! Och KUL! Grattis! Och dessutom i fina fina Falun.....

Anonym sa...

Vilken härlig boost att få höra något sånt! Underbart! Och vilken kul grej att vara med på! :)

Annika sa...

Wow wow wow! Klart du ska ha beröm. Det fattar vem som helst som stått på ett par skidor och sen läser om dina tider :) Du är grym. Vad har du förresten för mål med Vasaloppet? (Har nog glömt om du skrivit om det förrut)

Andreas sa...

Häftigt Jonna kanske du å Jimmie kan lagköra i Vasaloppet oxå? Kramar

mbh sa...

Väl investerade pengar! Hoppas du kan dela med dig lite sen ;)