tisdag 26 april 2011

Kött, vatten och min feministplatta

Blä. Jag satte i mig några skivor grillkött jag hittade i kylen och känner mig sådär äckligt däst som man blir av att pressa kött. Fast jag hade nyss pressat mitt eget kött också, på gymmet... men jag står inte ut med att slänga mat! Allra minst kött. Allt detta slängande av mat äcklar mig med konsumtionssamhället...

Jag gick en lång promenad med en fin vän numer bosatt i huvudstaden tidigare i kväll. Hon kan så mycket om miljö- och samhällsfrågor, jag tycker det är så spännande! Jordens vattenresurser är ett område hon arbetar med nu! Hur häftigt är inte det? Men det började redan på gymnasiet, då var bl.a. torskfisket en av hennes hjärtefrågor.

På tal om politiskt och samhälleligt engagemang, jag har insett att musik med tryck i ger en extra dimension i löpträningen. All lugn musik som min telefon är fylld med ger ingen sprutt i benen. När jag däremot laddade över en gammal feministplatta från min ungdom, som mer politiskt intresserad (Miss Universum heter den för de som är intresserade) och får den käcka musiken med lätt aggressiva undertoner i öronen - då händer det grejor!

9 kommentarer:

Elina sa...

Ja, du har ju bidragit med ditt i samhällsdebatten i dina dagar också. Dina insändare om vargar, noshörningar osv :) Imorgon kan jag sjunga Iron Maiden runt Limsjön!

Andrej sa...

Konstigt med musik. Jag blir superstressad av aggressiv musik och det känns som om allt bara låser sig. Raggae, däremot får mig att slappna av och faktiskt springa fortare. Konstigt, va?

Löpning & Livet sa...

Åh! Destination happiness är ju en av de bästa springlåtarna ju!

andreas sa...

Musik i öronen är ett måste :) kram

Jonna sa...

Alltså, låtarna är inte aggressiva...

Sofie RW sa...

Ahh, kanske vore ett sätt att få sprutt i benen, alltså lite fräsig feministmusik!

Vilken dramatisk påsk ni verkar ha haft - hoppas att allt är bra med JW och att din köttcoma lättat nu.

julia sa...

Hahaa, vad roligt!! Ska testa att springa med miss universum nån gång!

Malin sa...

och sen är det ju bar om mna byter låt och inte kommer på att man lyssnat på samma hela tiden ;)

Malin sa...

bra om man