måndag 14 mars 2011

En alldeles, alldeles underbar helg i Uppsala

Hela helgen var vi på utflykt! Vi åkte hem till våra allra käraste Elina och Per, min syster och svåger i Uppsala. I Uppsala var alla vägar bara, och gruset knastrade under lågskorna. Elina tog sin uppgift som guide på stort allvar, fast både jag och JW varit i Uppsala förut. Jag har varit där ganska många gånger och tycker mycket om staden! Här har hon guidat oss upp till slottet och utsiktsplats. Vi tittade även på Silverbibeln! Sen tyckte vi att vi fyllt helgens kulturella kvot med råge. (Fast Melodifestivalen och På Spåret är ju också kultur!)
Sedan blev det mest guidning mellan fika och mat! Inte ett mål missade vi! Här eftermiddagsfikar vi på ett mysigt café. Familjen Fika! På kvällen lagade Per och Elina underbart goda timjanstekta flästkotletter, svampsås och potatisgratäng. Lördag förmiddag, på språng!Den här gången upp mot en annan utsiktsplats, men dit fick man åka jättelånga rulltrappor!Per och JW hann även med en "mellan frukost och lunch-korv med bröd"... de behövde väl det för att orka med shoppingturen!Tur att de fick ladda batterierna snart igen, när det var dags för lunch! Är detta kvinnligt och manligt eller? Killarna drícker varsin öl och äter pizza. Jag och Elina dricker vatten och äter lax och potatis! Men men, unga atletiska män i 23-års åldern kan väl unna sig det...Per och JW tog en paus från shoppingen, kollade skidor och spelade Rock Band istället! En skymt av mig i rosa schlagerklänning! På lördag kväll åt vi världens godaste plockmat framför tvn! Vi hann nästan rösta i Melodifestivalen, efter ett mycket avancerat röstningssystem vi uppfann (vi skulle enas om en kandidat)....Söndag morgon, långpromenad!Här undersöker de fascinerat en stor, guldfärgad och varm fisk! (Den är uppvärmd, på riktigt, som en stor varm sittdyna!)Och titta vad vi hittade! Det finns så mycket som inte ryms i ett blogginlägg eller bilder. Så mycket kärlek och skratt och finurligheter! All den där värmen som finns i hjärtat efter att delat tre dagar tillsammans... glad blir man också av att ligga och fnissa tre stycken i en säng, dricka en öl, skriva vykort och shoppa ett par nya jeans.

7 kommentarer:

andreas sa...

unga män i 33 årsåldern kan oxå "unna" sig öl och pizza :O kramar

Emelie sa...

Visste väl att det inte skulle gå nån nöd på er :) Härligt med saker som värmer i bröstet länge efter! Kram

Linnea sa...

Det låter som ni haft en riktigt bra helg. Jag hoppas få åka bort snart.

Slans sa...

Vad roligt och fint :) Men, det var ingen fisk utan en människa! Och jag tror att vi till och med låg fyra i sängen där ett tag ;)

UNDERBART var ordet!

Annika sa...

Oj vad härligt! Min bror bor också i Uppsala och jag gillar att hälsa på där, trots att det blir väldigt sällan. Nu blev jag sugen på att ta ett besök dit igen... Såg vårigt och väldigt mysigt ut!

...ihh? Långlöpare, jag? :) Så tokig du är.

mbh sa...

vilken fin summering! jag blir riktigt avundsjuk. hoppas jag kan åka dit snart igen. puss

Julia sa...

Härlig helg! Och tänka sig att det blommar!!!