tisdag 22 mars 2011

Blandade bananer på intervallträningen

Dagens intervallträning med klubben blev blandad kompott för min del.

Upplägget på passet var superkul! Vi sprang cirka 3 km uppvärmning ner till Solvändan, där intervaller väntade. 7 st 2-minuters med 1 minut vila emellan, 5 st 1-minuters med 30 sek. vila emellan, därefter hemjogg 3 km med inbakade fartrusher. Men min fot var inte okej alls... jag hade "badat" den i Voltaren och lindat den innan, och tyckte att den kändes löpduglig.

Jag kände efter uppjoggen att det skulle bli svårt, men hoppades att värken skulle släppa. Det smärtade längs hela utsidan av vänster fot vid varje nedslag, som i en sena eller muskel som löper längs med foten? Vi sprang i cirka 4 min/km-tempo (möjligen något snabbare/långsammare) och den ynka minuten man fick vila försvann blixtsnabbt. Däremot kändes 2 minter löpning länge och man hinner en bra bit på 2 minuter när man springer snabbt! Det var rejält jobbigt men samtidigt så himla kul. Det är något helt annat att springa intervaller organiserat tillsammans med andra! Man ger sig inte i första taget utan krigar på fast man får blodsmak i munnen.

Efter 7 st. 2-minuters fick jag ge upp och linkande jogga den långa vägen "hem" till klubbhuset där jag hade bilen parkerad. Avundsjuk på de som fick springa färdigt... ledsen över foteländet... glad och inspirerad över den fartträning jag ändå genomförde.

Det känns inte som smärtan i foten ligger särskilt djupt och jag hoppas fortfarande det är någon form av sträckning som ger sig snabbt med några dagars vila och alternativ träning. Vilken tur att jag dessutom har fotvård klockan 8:00 imorgon bitti!

4 kommentarer:

Linnea sa...

Tråkigt med foten, men det syntes absolut inte när du sprang förbi i en väldig fart. Hoppas att du blir bättre snart! Lycka till med flytten. Spännande med ny lägenhet.

Sofie RW sa...

Låter som ett riktigt super-pass förutom foteländet då. Hoppas att senan eller vad det är läker snabbt (kanske fotvårdaren kan säga nåt om vad det kan vara?).

Flyttpackning låter både jobbigt och roligt; blir säkert väldigt roligt med nya lägenheten. Kram!

Löpning & Livet sa...

Superbra med det du trots allt fick till men tråkigt med foten såklart. Håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande!

mbh sa...

bra att du ser efter dina fötter. hoppas den mår bättre nu!