lördag 2 januari 2010

Året var 2009


Januari
Januari var en månad som ingen annan! Det var en kolapaj i magen och fjärilar i öronen 24/7, jag sov fyra timmar om natten och log ändå hela dagarna, det var kärlek i hela mig. Och det var också ett stråk av sorg för dagarna räknades ner, ner, ner till första dagen i nästa månad... Jag kunde börja löpträna försiktigt igen efter många veckors skadeuppehåll, men fokus kom att ligga på längskidåkningen.

Februari
Den första februari cyklade jag hem över bron, hem och in under täcket med bultande hjärta och svullna ögon. Det var den första dagen på tre månaders nedräkning, tre månaders saknad. Mitt sätt att leva igenom blev längskidåkning. Många mil, Källan, Insjön, Sörskog. Höjdpunkten i månaden var Tjejvasan 30 km där jag överträffade mina förväntningar och åkte på 2.27.

Mars
Jag bloggade som aldrig förr eller senare, 49 inlägg på en månad. Jag längtade och längtade och längtade... Löparlyckan började komma åter, jag sprang i sol, slask och plask och tränade mig igenom månaden, över trettioen timmar. Jag kunde inte sova och vaknade klockan sex på lördagar, jag lät tre svalor för evigt fastna på min rygg och jag åkte till stugan med fem fina flickor.

April
Saknaden efter han den där golfspelaren med rufsig blond kalufs på andra sidan jordklotet började bli övermäktig, samtidigt som dagarna krympte. Jag och Elina åkte till Agadir! Och det räddade hela månaden och kanske hela våren. Jag sprang min första halvmara (träning) och gjorde det i 5.35 min/km vilket var helt klart godkänt. Men samma dag fick jag även beskedet att en älskad Alva gått ut ur vår tid. Och den 29 april åkte jag ner till Arlanda, då var tre månader över och nu började en annan tid av kärlek.

Maj
Åh maj, maj, ljuva underbara maj månad! Kanske min bästa månad på året, januari och maj. Det var solsken och björklöv, majeldar ute och i mig... Vi tävlade i Limsjön Runt och överträffade oss själva när jag och hetingen sprang 7 km på 30.09 respektive 30.03 minuter. Vi var i Skarbohäll, jag rodde kyrkbåt, jag bytte lägenhet och allt kändes som i ett sus och rus. Dessutom föddes Oskar! Men sen hände ju också det som inte fick hända och som gav slutet av månaden en svart ton. Farmor dog.

Juni
Juni var en en sportig månad! Det var golf, kyrkbåtsrodd, löpning och styrketräning för fulla muggar. Det var även firande i samband med nationaldag och midsommar såklart. Och jag minns inte mycket från denna månaden... men jag var stressad ofta och magkatarren växte till något som kändes som ett blödande sår i magen.

Juli
Semestermånaden! Efterlängtad och underbar som aldrig förr. Jag fyllde dagarna med träning, jag hade bagarstuga, träffade fint folk, firade lillasyster. Kanske var sommarens kronjuvel dagarna i en stuga, vid en sjö, i Norrland. Avslutade månaden med 12 km terränglöpning i Olsnäs. Sprang fel vid varvningen och plussade på några hundra meter på sträckan, och missade tidsmålet (under timmen) pga den fadäsen.

Augusti
Augusti startade med en oväntad resa till Motala. De sista dagarna i juli och de första i augusti var som inga andra dagar. Det var även 30-års fest för storasyster och det var hejdå semester, för denna gång! Månadens sista dagar tillbringades uppe i Kinnvallsjösätra med älsklingen, underbara efterlängtade dagar...

September
Födelsedagarna fortsatte att byta av varandra! Älskling blev 22. September blev en skön och bra månad! Enda utflykten var en natt i Uppsala hos lillasyster. Hemma njöt jag av hösten och livet! Löpning och styrketräning, sol och höstlöv, lysande små lampor i fönstren och en stor både vardags- och helglycka...

Oktober
Oktobers stora händelse för mig var såklart min 25-års dag och dagarna i Kinnvallsjösätra. Först ett pars dagar stugmys för mig och älskling, sedan kom våra familjer upp och det var bara helt underbart!

November
November, en grå månad i bokstavlig mening då inte en enda flinga snö föll. Den 7 november var det årets Vintervarvet, en 14 km löpartävling i Kvarnsveden. Jag sprang cirka 2 min sämre än 2008 och var ganska missnöjd med loppet men svalde ändå besvikelsen snabbt. Starkare än någonsin tidigare i gymmet iaf. Vi var barnvakt åt Odin vilket även innebar bada och lägga honom - en stor händelse! Månadens sista helg innehöll både julmarknad och årlig adventsfest i Leksboda.

December
Det är svårt att skriva och se tillbaka på den tid som är nu. Det har varit en mysig julmånad i år, det tråkiga är att jag avslutar året med att vara sjuk i flera veckor (!). Nu hoppas jag att jag är på gång igen - och jag ser verkligen fram emot 2010! Det kommer bli ett år fullt av spännande, fartfyllda aktiviteter, kärlek och kanske även stora, livsomvälvande beslut fattas...

9 kommentarer:

JW sa...

Kul för mig att jag blivit ihop med någon som inte bara är fantastisk som person. Hon är dessutom grym på att skriva=)

Jessica sa...

superbra skrivet jonna! vilket år du har haft. kanske jag också ska ta och skriva nått liknande.. men undra om jag minns, får dra fram kalendern. :) trevligt helg och kram till dig!

Andrej sa...

Oj, vilket händelserikt år du har haft. Jag får säga grattis till all lycka. Hoppas du får vara skadefri nu.

Linnea sa...

Vad fint skrivet Jonna. Hoppas att du får ett lika bra år i år. Men utan sorg såklart!

Anna-Lena sa...

Kul sammanfattning vännen! Känner igen det du skriver i de första månaderna då jag fick förmånen att vara med dig varje vardag. Det kan jag sakna nu även om jag har fullt upp med han du nämde i maj! Tur att du bloggar så jag har lite koll på vad som händer dig nu för tiden. Hoppas vi ses snart! Kram från oss i Gräv.

Sofy sa...

Bra sammanfattning, man mår faktiskt bra av att se tillbaka på det här sättet, få möjlighet att skapa nytt 2010!

Kram S

Elina sa...

2010 kommer bli ett bra år, det känner jag på mig! Alla pussar i världen till dig... Och nu när du får så mycket beröm för ditt skrivande kanske du vill rätta en rolig rapport som ska bli klar här i dagarna? Den handlar om om problemlösning i grupp :D

Snorkkis sa...

Börjar få abstinens efter den söta tjejen med den fina tatueringen! Hoppas du har det bra i kylan!

mbh sa...

vilket minne! påminner om att man borde ha börjar skriva ut alla sina blogginlägg o samlat till en dagbok att läsa på ålderns höst. kram