onsdag 11 februari 2009

Längd och löpning

Längdskidåkningen har gett mig den här vinterns bästa och gladaste stunder, och dessutom räddat mig från förfall då jag haft löparförbud pga den överbelastningsreaktion jag fick i ett knä före jul. Men nu ska det faktiskt bli ganska skönt när Tjejvasan är överstökad och jag kan fokusera på löpningen. Tidsmässigt är det i princip omöjligt att vara hyfsat seriös med två "konditionsgrenar" parallellt, om man inte vill sluta med allt annat (styrketräning etc) och det vill man ju inte!

Min fd filosofilärare som blivit löparnörd och träningskunnig, har tagit fram ett löparprogram till mig som jag ska försöka följa på ett ungefär under våren. "Tisdag: 3 km uppjogg i E-fart, 4X1000 m I-fart, med 4 min vila emellan (stående vila eller joggvila, men mycket lätt jogg i så fall), 3 km nedjogg i E-fart.Torsdag: 3 km uppjogg i E-fart, 5 km T-fart, eller lite längre men i något lägre tempo. 3km nedjogg.Lördag/Söndag: 12-20 km i E-fart (d.v.s. ligg på 12 km i tre veckor, öka sedan med 1,5 km, ligg kvar på 13,5 i tre veckor och öka med 1,5 och ligg kvar på 15 i tre veckor, öka till 16,5 o.s.v" Jag kanske inte kommer följa det exakt, men det är kul med inspiration och det kan förhoppningsvis göra mig bättre. Damn it, det blir kul det här!

4 kommentarer:

Anonym sa...

men herregud vad seriöst värsta elitsatsningen.

Lineya sa...

du är så duktig Jonna! Önskar att jag hade samma motivation som du har. Men det kanske kommer om ja sätter igång med träningen igen

Anonym sa...

du är verkligen ambitiös! men det är ju ingen nyhet direkt. :) puss!

Anonym sa...

jag fattar noll....