lördag 21 februari 2009

I fädrens spår

Nu är de tre milen mellan Oxberg och Mora avklarade! -5 grader och snöfall, så inte optimalt om man ser till snöandet men helt ok. Jag och M startade i startled sex (långt bak) men hade strategiskt placerat ut våra skidor, så vi startade först i vårt startled. Innan start, nerverna utanpå huden, man såg de andra sticka iväg och hela kroppen bara bubblade efter att få åka iväg! 11.00 gick vårt startskott. 13.27 skidade jag genom det klassiska målet i Mora, så min åktid blev 02.27 prick, vilket jag är enormt glad för! Mitt primära mål var ju under tre timmar även om jag "i smyg" önskade en tid jämförbar med de bästa träningspassen, dvs 5 min/km men jag var osäker på hur länge jag skulle orka hålla det tempot.

Det var en riktig kick att åka, även fast det inte precis är skönt och njutbart. Svetten och snoren rinner i ansiktet, pulsen är hög, även om jag aldrig blev riktigt "slut" i kroppen och musklerna utan då var det mer andhämtningen som kändes jobbig. Att andas med hög puls i så pass kall luft under lång tid var ganska jobbigt. Det var kul att få åka om hela tiden, jag och ett par till var de första i vårt startled vilket innebar att man bara fick "åka om" och aldrig bli omåkt. En del uppmärksamma åskådare såg detta "att nu kommer någon med startnummer på över 5000" vilket innebar att man åkt i kapp 15-45 minuter och då hejade på en lite extra. Ganska ofta fick man byta spår eftersom många låg och åkte långsamt även i snabbspåret - omkörningspåret och inte flyttade på sig även fast man ropade "höger" utan bara blängde surt på en. Mamma och pappa stod och hejade vid första kontrollen i Hökberg men deras otacksamma dotter bara vrålade "vad är klockan vad är klockan?" för jag ville veta hur jag låg till tidsmässigt... sen stod de vid mål och min söta mamma hade köpt en segerkrans som hon slängde runt min hals.

Nu sitter jag i soffan och har så smått börjat lugna ner mig. Det var i alla fall sjukt kul, jag är hur nöjd och glad som helst och kommer lätt åka flera gånger! Och damn it, vad gott det ska bli med en öl i kväll. Eller två. Jag och HoneyHanna, som också var supernöjd med sin bra tid, kommer äga. Michie gjorde även hon ett hur bra lopp som helst, så jag och mina två medtävlande kan vara glada idag! Och i morgon!

11 kommentarer:

www.palindgarden.blogspot.com sa...

Va duktiga ni är, jag skulle aldrig ALDRIG palla! Var stolt och ha en kul kväll hos min syster..kramkram!

Elina sa...

Jag är så stolt över dig/er! Beundrar er som orkar skida på så snabbt... Ikväll får ni gärna ta ut er hihi.

Andrej sa...

Grattis! Kanonlopp! Tänk vad träning kan löna sig i längden (haha).

Anonym sa...

Grattis kära barn!! Jag var såå stolt när du kom som en av de första i din startgrupp (något jag aldrig klarat trots fem lopp!)Det var kul att få vara en del av er mysiga tjejers lopp! Ha det så kul ikväll! kram mor!

Anonym sa...

grattis supersyster vad duktig du är nästa gång blir det väl dom nio milen?

Anonym sa...

jag är mäkta imoponerad! hoppas att ni hade en trevlig kväll med hurmångaöldetnublev... :) snart är det veeeerkligen dags för den där uppdateringen också! kram

Admin sa...

Wow vilken supertid! Jättebra jobbat! jag startade i startled tio och tyckte det var långt bak, allt är relativt som bekant. Grattis till ett utomordentligt genomförande!

Anonym sa...

Åh, gudars. Jag är minst lika imponerad som alla andra här. Gud vad duktigt av dig! Och att det gick så bra!

Anonym sa...

Visst var det en härlig dag?!Och vilket resultat sen, suveränt tjejen!!
Jag har fått blodad tand och tar det gärna som en tradition.

Anonym sa...

Åh vad roligt att läsa ytterligare en tävlingsberättelse! Jag hade lika kul som dig tror jag! Även om du lyckades åka på en bättre tid. Du måste ha åka förbi mig mot slutet för jag gick i mål 13:32 :)

Grattis!

Anonym sa...

skitbra åkt - och riktigt snabbt dessutom med tanke på föret. grattis!!!