söndag 11 december 2011

Äntligen längdskidpremiär!

På dagen tre veckor senare än förra året gör vi idag säsongspremiär! Inte en dag för tidigt, med andra ord.
När vi körde hem idag och entrade Bergslagen och Dalarna bredde ett vintervitt, vackert landskap ut sig... och jag började förstå att det fanns en chans att kunna åka skidor! En snabb koll på Skidspår.se, jo, det fanns "spår" att åka i. Jag fick ett enormt adrenalinpåslag, fjärilarna började dansa i magen, milen hem kändes långa... Hemma bytte vi raskt om till skidkläder och lastade bilen full med (ovallade...) skidor, stavar och pjäxor. Jag har införskaffat nya skidkläder i höst och fick dra på mig en ny outfit!

Och sen... äntligen, äntligen, äntligen! Ut i spåret, som inte var någon preparerad räls utan ett försiktigt, sladdrigt spår i Källan, och bara köra! Vi hade kommit överens om att köra lugnt, fint, tekniskt. Hitta tillbaka till känslan. Men jag började stressåka, helt hög av åkningen. JW skällde och jag lugnade ner stresskörningen, växlade ner, försökte tänka teknik, andas lugnt.

Första gånget är ju aldrig den "bästa", men jag njöt av varje meter, jag tänkte inte på något annat än på skidor, jag njöt av minusgraderna som nöp i kinderna, stjärnhimlen, månen, jag njöt av stakåkningen, jag njöt kanske inte av mina ovallade skidor i uppförsbackarna (och det finns ju några sådana i Källan...) jag njöt av utförskörningarna, att jag inte tapppat stinget i att parera kurvorna...

Vi började lugnt med drygt 10 km åkning idag. Om vädret och spåren håller ihop blir det absolut mer skidåkning kommande vecka!

Om du vill läsa mer om mig och längdskidåkning, kan du läsa om Tjejvasan 2009, Tjejvasan 2010 och Tjejvasan 2011, DNS på Vasaloppet 2011, eller något av mina 120 inlägg om längdskidor!

8 kommentarer:

LinaTriathlet sa...

Weee!! Vilken skidlycka :)! Låter helt fantastiskt härligt!

Jag hoppas på premiär denna vecka! :) Får se om jag kommer ihåg något från förra året, ska bli spännande!

Elina sa...

Din glädje märks lång väg :) Jag ska försöka hitta den till nyår då jag ska harva på till fejmån... PUSS!

Och jag har läst alla inlägg men orkar inte kommentera. Ni verkar ha haft en aktiv och mysig helg, precis som du vill ha det.

andreas sa...

haha ja jag kan inte annat än att hålla med elina kramar

elly sa...

underbart! jag hoppas att jag kommer att tycka att det är lika fantastiskt när jag spänner på mig skidorna för första gången på en sisådär 8-12 år... skidorna står fortfarande i insjön och jag har inga pjäxor, men här finns ju ändå ingen snö så det gör inte så mycket. (ps. liten update på bloggen..)

Annika sa...

Heeelt underbart. Det här är mindfulness - total närvaro i stunden :) Skidhög!

Malin sa...

Äntligen!

Västgötskan sa...

Åh, vad härligt med snö! *saknar* :-(
Lät som ett härligt pass ändå. Inte alltid man behöver vara "bäst". :-)

Malin sa...

ni är för söta! idag ser det dock dystrare ut. det töar ju!