tisdag 1 november 2011

Vart är snön och kylan?

Det här vädret gör mig ledsen! Det är den 1a november idag, det är +11 grader ute och svampen frodas i skogen. I helgen såg jag att det växte förvirrade maskrosor vid Limsjön. Skidtävlingar får ställas in i både Sverige och Norge.

Visst, det är varmt och man behöver inte klä på sig vinterkläder... men nackdelarna med frånvaron av vinter och den höga temperaturen överväger! Jag saknar minusgrader! Stjärnhimlar, frostnupet gräs, rykande andedräkter. Jag saknar iskall, frisk luft. Jag vill ha tjäle i backen, inte kippande lera och ruttna löv.

Förra året gjorde jag skidpremiär den 20/11 och kunde sedan åka för fullt (utan uppehåll) tills slutet på mars. Ett antal skidpass varje vecka som skänkte stor livskvalitet hela den mörkaste årstiden.

Jag vill ha kyla och snö!

Nästa gång jag blir tokig på samåkningen till mitt jobb (vi är ett helt gäng som samåker) ska jag tänka på att jag i alla fall inte sitter och fräser själv i bil varenda dag. Att vi haft bra vintrar sista åren betyder ju tyvärr inte att växthuseffekten är ett påhitt...

9 kommentarer:

Elina sa...

Jag vet inte vad jag ska säga. Här mitt i stan är vinter med snö och kallt inte så vackert ändå. I Leksand däremot, där får det gärna bli snö. Kanske jag kommer med snön i helgen?

elly sa...

bra jonna! det finns så många som tror motsatsen. att vi haft så kalla vintrar de senaste åren beror snarare på att klimatförändringarna gjort att vi fått en del av arktis klimat hit. jag var på föreläsning med en australiensisk professor ikväll. han pratade om antropocen, vilket är den nya geologiska tidsålder flera forskare vill hävda att vi lever i (formellt är vi kvar i halocen). det innebär att det inte längre är "the great forces of nature" som styr, det är människan. vi har påverkat, och påverkar, vår jord till den grad att dess tillstånd snart kanske inte går att återkalla. "it's not natural variations, it's human impact."

mikael sa...

Vill också ha kalla, klara och stjärnbeströdda mornar.
Älskar att ta mina morgonjoggar då :)

Under vintertid längtar jag hem till mitt norrland.

LinaTriathlet sa...

Ja nu när mörkret faller på så tidigt så längtar man efter snön som lyser upp!!

Nu får flingorna se till och falla!:)

andreas sa...

jadu jonna det märks att du jobbar inne :)kramar

julia sa...

håller med om att värmen är jäklig! längtar också efter något annat, frostigt, knastrigt och vitt. ljuset av snön framförallt...

Magnus W sa...

Det är helt perfekt om man spelar golf :)

Josefine sa...

Ja det är så sorgligt. Hoppas på en likadan vinter som de som nyligen varit!

Malin sa...

jag vågar knappt säga det men jag vill ha en snöfattig vinter... vi får ju inte vår väg plogad du vet?