tisdag 15 november 2011

Kläder efter väder

Jag fick en fråga från Elly om hur man bäst klär sig för löpning och längdskidåkning vintertid, vilka plagg ska man satsa på?

Enkelt sagt så handlar det om lager 1, 2 och 3. Ett bra underställ, byxa och tröja (lager 1) är grunden. Du klarar dig inte utan ett underställ om du ska idrotta utomhus vintertid! Jag kan tipsa om Ullmax Micro Set. Det kostar 249 kr för tröja OCH byxa! Ullmax Micro Set blev bäst i test i Runners Worlds test nu i höstas. (Nej jag är inte sponsrad, men jag åkte själv med detta underställ förra vintern och älskar det.)

Lager 2 är "mellandelen", det kan vara t.ex. en funktionströja eller väst. Lager 2 använder jag bara om det är riktigt kallt. Är det mellankallt kan jag dra en löpartshirt ovanpå underställströjan som ett extra lager. Mamelucker kanske också kan fungera som lager 2 nertill?

Lager 3, det yttersta lagret. Beroende på temperatur kan man dra ett par vanliga löpartights ovanpå underställsbyxorna. Blir det ytterligare kallt kan det vara skönt med ett par speciella vintertights, dvs fodrade tights med eller utan windstopper-funktion.

En löpar- eller längdskidjacka är den nödvändiga överdelen. Om man mest springer kan man nöja sig med löparjacka även vid skidåkningen, men åker du mycket skidor kan en investering i en särskilt anpassad jacka för skidåkning vara skönt. Löparjackor finns i mängder av utföranden och modeller.

Vid längdåkning är det A och O att ha ett par välsittande handskar speciellt anpassade för skidåkning. Vid löpning duger det bra med ett par billiga fingervantar tycker jag. Efter en stunds löpning blir jag så varm om händerna att vantarna åker ner i fickan, men även där är man olika. (Första gången jag sprang Vintervarvet i Kvarnsveden slängde jag vantarna i diket, är det tävling så är det och jag ville inte bära på onödig last!)

Många springer/åker skidor med vanliga strumpor, det gör aldrig jag. Jag har speciella löparstrumpor som andas och sitter bra i löparskorna. För skidåkningen har jag knähöga skidstrumpor.

Och självklart - REFLEXVÄST! Även om det inte är helt mörkt ute.

Sammanfattningsvis, om du bara ska satsa på några få plagg för att fortsätta kunna springa ute hela vintern - satsa på ett bra underställ, ett par långa tights och en funktionell löparjacka!

3 kommentarer:

slans sa...

Inne på friskis kan man samma kläder oavsett årstid ;)

elly sa...

kanon! nu ska jag nog våga mig på att motionera utomhus även i vinter. :)

Ulrika sa...

Bra genomgång! Vi verkar tänka väldigt lika vad gäller vinterkläder. Tror att många klär på sig för mycket vilket gör att det bara blir jobbigt och tråkigt. Det hör ju till att man ska frysa de första 5-10 minutrarna.