tisdag 8 november 2011

Dags att bestämma datum - Limsjön Marathon

Kära bloggläsare - jag frågar efter er eminenta klokskap och skarpa funderingar! Jag ligger i startgroparna för att börja planera Limsjön Marathon i maj 2012, ett etapplopp 6 x 7 km där du deltar så många etapper du själv vill! Jag tänkte försöka springa alla varv.

Nu är frågan - vilket datum skall arrangemanget hållas? Jag lutar för tillfället åt lördag den 5 maj eller lördag den 12 maj. Våren har kommit längre den 12 maj och risken för blöta runt sjön är mindre då. Och andra sidan är 12 maj närmre Stockholm marathon (första helgen i juni), och om någon skulle vilja deltaga i båda arrangemangen kanske det är bättre med den 5 maj? Hur tänker ni?

Så snart vi har beslutat i denna fråga (jag ser på bloggen och bloggläsarna som medarrangörer) drar resten av planeringen igång!
Bilden är tagen den 15 maj 2011.

14 kommentarer:

Anna-Karin Dovåker sa...

Läser din blogg och blir impad av din energi och lust att träna, Kul initiativ, det behövs lite mer tävlingar i Leksand. Förra året vet jag att Leksandsrundan gick 2:a lördagen i maj, kolla så att inte det krockar, sen går 10-mila den 5:e maj, vilket utesluter alla orienterare, som annars kanske skulle nappa. Skulle nog inte vara helt fel att lägga det lite senare, då fler kanske har hunnit träna mer under våren. Träna på så kanske vi ses någonstans i terrängen. Orienterarna tränar intervaller på onsdagar, om du är sugen.

Jonna sa...

Vilken bra synpunkt Anna-Karin! Tack så mycket. Om man tar de åsikterna i beaktande vore det bättre att isf planera in loppet i slutet av maj, men då utesluter det Sthlm-marathondeltagare. I Juni är det både Vätternrundan och Midsommar, i början av juli Vansbro terrängmarathon... hrrm, inte lätt detta!

Andrej sa...

Går inte Göteborgsvarvet någonstans där också?

andreas sa...

mig spelar det ingen roll ;) kramar

Karin sa...

Jonna, du kommer aldrig att kunna göra alla nöjda!! Ta den helg som passar dig bäst! Det är alltid någon som har något och tävlingar är det ju typ jämt.
Personligen så funkar maj bra, förutom kristihimmelsfärd 18-20 och helgen därefter. Kanske kan det hjälpa att tänka vilka loppet kommer att locka? Kommer det att locka de som vill springa sthlmmaran? Om inte så skit i dem i planeringen! Säg till om du behöver hjälp!

mikael sa...

Tack jättemycket för din kommentar. Återigen, det är omtumlande :)

Yvonne sa...

Hej Jonna. Jag hakar gärna på Limsjömarathon och för mig passar det bäst den 5 maj för den 12:e är det konfirmation i Leksand. Men som både du och en tidigare insändare skrev så är det svårt att hitta en helg som passar alla. Ta du och sätt en helg när det passar dig så får vi andra rätta oss därefter. Verkligen jätte kul! Igår sprang jag 5,4 km i lugn tempo vid Solvändan och det var första gången som jag SPRANG hela tiden. Jätte steg för att vara mig! Siktet inställt på Marathon alá Limsjön + diverse smålopp under våren.

Elina sa...

I nuläget har jag ingen aning om hur det ser ut då! Håller med föregående som skriver att det nog är bäst om du bara bestämmer ett datum. Marathonlöpare behöver ju inte springa alla varv om det sliter för mycket i kroppen innan Stockholm, även om de kanske får svårt att låta bli ;) Vad roligt att det engagerar många!

LL sa...

Ja, alltså datumet man kanske ska ta hänsyn till, är väl Säter maran. Kollade efter datum när den går men det är inte bestämt ännu såg jag. I år gick den den 30:de april.

K2 sa...

Att arrangera ett maraton innebär lite regler med banmätning utförd av legitimerad banmätare samt åtminstone lokal sanktion av Dalarnas Friidrottsförbund.

Men arrangerar du en träningstävling/motionsarrangemang på 42,2 km kan du nog bortse från ovanstående "måsten". (Tips i alla välmening utifall du får någon påstötning eller fråga från "officiellt" håll")

Säter maraton som LL nämnde går som tradition sista lördagen i april.
Kul initiativ, lycka till!

Ps. Om det passar dyker kanske två borlängbor upp och springer några varv runt Limsjön. :-) Ds.

Christer sa...

Kul initiativ

Jonna sa...

Tack för alla superbra synpunkter! Även om det inte blev direkt lättare ;) Men sant som ni säger, när man än väljer så passar det inte alla.

Och detta arrangemang ÄR en träningstävling, ett socialt lopp, inte något "snabbast vinner" etc. Men jag kan höra av mig till Dalarnas friidrottsförbund ändå såklart, men jag vet inte om ett "blogg-lopp" måste räknas som ett officiellt lopp/arrangemang?

Emelie sa...

Låter roligt och jag står nog på startlinjen :) fast inte för alla varv!
Ang datum så är jag på plats när du säger att jag ska vara det ;) kram!

elly sa...

vad roligt! jag ska absolut satsa på att vara med på åtminstone ett par av etapperna! jag tycker att om man har planerat att springa stockholm marathon så kan man ju faktiskt välja att inte delta på alla etapper om man skulle tycka att det blir för nära inpå. men vad vet jag, jag ska inte springa stockholm marathon. :)