måndag 7 november 2011

Min pojkvän Garmin och jag

Ungefär tre år efter att jag blev kär i löpning blev jag kär i Garmin. Sist i löparuniversum så fick jag slutligen en sportklocka med GPS-funktion. Vi inledde vår relation igår när jag sprang och hämtade hem bilen. Jag hade ställt in klockan på "miles" istället för "km" och fick lätt panik när det såg ut som jag sprang i 8 min/km-tempo.

Väl hemma korrigerades det lilla misstaget och jag och JW tog en kort tur. Det var nervkittlande att se både tempo och distans på klockan! Jag sprang och ropade nu springer vi i 4.55, 5.55, 5.15-tempo! Nu har vi sprungit 4.77 km! Självklart tar jag gärna några extra meter för att jämna till siffrorna och få en exakt kilometersträcka, det känns bättre att ha sprungit 6.00 än 5.97 km. Nu slipper jag mäta mina löpturer med bilen eller kartor, och kan få exakta kilometertider och inte bara snittiden på passet... Jag känner mig nykär i Garmin!

Jag hade inte fått igång klockan i lördags på vår cykeltur, men på cykeln sitter en cykeldator med samma finesser så det spelar ingen roll. I lördags blev det 44 km cykling i bra fart. På en raksträcka nådde vi 40 km/h, mäktig känsla att trampa på så tårarna rinner nerför kinderna på en raksträcka!

Idag gjorde JW comeback i gymmet efter många månaderns skolk. Det känns skönt att min flitighet har gett utdelning i de inbördes tävlingarna, jag säger inget mer...

Jag får tillägga att JW har vissa axelproblem efter att ha slitit axeln ur led i våras, men det bär emot att säga att det skulle bero på det.

6 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Vi är många som är kära i Garmin :) Hoppas han ger dig fina stunder framöver!

LinaTriathlet sa...

Åh vad härligt! jag blev kär i min garmin just innan sommaren! :) Känner fortfarande igen känslan, åh nu springer vi i 04.55 och rättar gärna till siffrorna så de blir jämna! :) Skönt och slippa mäta rundor nu är det bara och köra! :)

julia sa...

Oj, en sån där klocka skulle kanske göra att t.o.m. JAG tyckte det blev kul att springa! ;)

Elina sa...

Åjejoj! Jag som inte har någon klocka alls. Roligt att det livar upp så mycket!

Sofy sa...

Just det där med att få till snygga siffror är så himla kul!

Malin sa...

låter jättekul men man får väl inte bli för fixerad vid siffror :/

ert hem såg verkligen underbart fint ut på slans foton från i lördags. så mysigt!

konstigt att dimman legat kvar hela dagen - det brukar ju lätta upp lite framåt lunch.

längtar tills imorgon! Kul att J är ledig också. Kram