tisdag 22 november 2011

På väg mot 50 kg...

... i bänkpress! Jag har under en längre tid fått till kontinuerlig styrketräning och det ger verkligen resultat. Vecka för vecka orkar jag mer. Sista veckorna har JW kommit igång med styrketräningen också, och det ger en ytterligare guldkant på timmarna i gymmet.

Vi kan pressa varandra, och "hålla" för varandra i knepiga övningar. Det ger en extra skjuts när någon annan står och säger Fem till, kom igen! Du fixar det! Två kvar! Bit i!

I bänkpressen började vi idag med uppvärmningslyft utan vikt (20 kg stång), därefter lyfte jag 3 set med 45 kg, 7, 6, 5 rep. Kanske hade kunnat tagit någon ytterligare rep men kände mig nöjd med det nya rekordet. Nu är jag på väg mot 50 kg! Först ska jag lyfta stadiga 45 kg 3 x 8 rep...

Det fanns en tid i livet då min högsta önskan om att vara så spinkig som möjligt. Som 13 år drömde om att gå omkring i oversize-kläder och se spetig ut. En omöjlig uppgift då jag ärvt pappas kroppsform och en stor aptit dessutom. Jag är glad att den tiden är förbi. Nu vill jag vara stark, uthållig, snabb och framför allt annat, frisk.

10 kommentarer:

andreas sa...

ojojoj snart ska du väl börja med tyngdlyftning oxå haha kramar

Elina sa...

Bra inställning!!

Malin sa...

Oj! Du är stark. Att se stark och frisk ut är ungefär 100 gånger snyggare än spinkighet. Inget illa menat mot de som är byggda så, alla människor är vackra. Men om jag får välja så väljer jag styrka!

Jonna sa...

Nej, naturligtvis menar jag inte så. Man kan ju vara stark och "spinkig" också.

Andrej sa...

Härligt! Riktigt mycket.

Löpning & Livet sa...

Grymt! Och tusen gånger bättre att vara stark än spinkig!

LinaTriathlet sa...

ÅH starkt jobbat! Grymt! KUL med styrketräning, och när man märker skillnad, helt underbart! Jag ska försöka bli bättre i bänkpressen, och nu vet jag vart jag hittar inspirationen till det! :)

julia sa...

rätt inställning! jag när jag var i mellan- och högstadieåldern var jag som ett streck och ville inget hellre än att lägga på mig. idag tycker jag precis som du, att det är finast med folk som känner sig starka och friska!

Ulrika sa...

Grymt starkt! På crossfiten lever vi efter mottot: "Strong is the new skinny." Så du ligger helt rätt i tiden. :-)

elly sa...

det är så skönt att man med åren får nya, sundare ideal! högstadiet var en knepig tid, skulle inte vilja ha tillbaka tonåren för allt i världen. ikväll ska jag på globen horse show med mamma och en kompis från umeå. eftersom jag bor så strategiskt så kan vi redan nu stå i fönstret och spana på alla vackra hästar som luftas utanför fönstret. gud vad jag saknar det! trevlig adventshelg!