måndag 23 maj 2011

Marathonvecka! Frågor och svar till mig själv...

Nu är den här, maraveckan. Bokstavligen talat. Veckan som är som en mara... då allting rullar runt, runt i huvudet...
-Visst håller jag på att bli sjuk igen?
Halsen känns tjock, ögonen kliar, jag nyser... min teori är att jag är allergisk! JW säger att jag lider av grav hypokondri men jag tror att han inte tar mina symptom på allvar!

-Varför har jag tränat så dåligt?
Nä, du har inte tränat så dåligt! Du åkte företrädesvis skidor fram till början av mars, sen fick du efter några veckors löpning en fotskada som satte käppar i hjulet. Men du är inte sämre tränad än för ett år sen! Dina långpass är längre, och du har åkt 80 mil skidor under skidsäsongen (många långpass) till skillnad mot 40 mil året innan. Och du har faktiskt sprungit mer totalt sett under januari-maj 2011 än under motsvarande period förra året, när du hade problem med löparknä.

-Varför har jag inte tränat fler kvalitetspass/intervaller?
För att jag prioriterat distanspass och långpass. Fartpass och intervaller sliter mycket och jag har varit rädd om foten. Det har heller inte känts som nyckelpass inför marathon, då jag inte direkt siktar på att springa maran "snabbt". (Snabbt i min värld, med marathonmått mätt, är en tid en bit under 4 h)

-Hur ska jag lyckas undvika stress sista veckan? Och sova mycket? När det är skitmycket på jobbet.
Ja, det går kanske inte att lösa fullt ut. Jag försöker att inte boka in några aktiviteter efter jobbet, bara ha tid för att vara hemma och förbereda, packa, vila, mentalt ladda.

-Hur ska sista veckan se ut då?
Måndag: Uppjogg, 4 x Hägerbacken för att sätta spänst i benen, nerjogg (totalt 32 min löpn)
Tisdag: Cykel, lättare styrkepass
Onsdag: Vila
Torsdag: Lätt löpning ca 5 km
Fredag: Vila, resa
Lördag: STOCKHOLM MARATHON!!!
Söndag: Rollator alt. barnvagn

8 kommentarer:

Elina sa...

Tror stenhårt på dig sis! Vi kommer vara världens stoltaste hejarklack :)

Vadå inte sminkar mig? Jag ÄR smink.

Elina sa...

typ.

Julia sa...

Shit vad spännande! Hoppas din vecka blir som planerat :)

Emelie sa...

du kommer klara det galant!

Håller alla mina tummar för att din plan ska gå i lås och loppet ska gå bra! Lite synd att vi är i Leksand då. Hade vart kul och hejjat på!

Andrej sa...

Det skall bli så jäkla kul att följa DITT lopp!

andreas sa...

kommer gå super det här kramar

Löpning & Livet sa...

Med de där fina förutsättningarna kommer det gå super! Försök sova och äta lite extra bara så löser kroppen resten :)

elly sa...

det kommer att gå alldeles strålande!