måndag 16 maj 2011

JW springer snabbt och jag springer långt











Igår när vi kommit hem så ville JW springa skiten ur sig runt Limsjön. Alltså... springa ur sig 4 timmars stillasittande i bilen. Varför känner jag aldrig så? Nu vill jag kriga på, ett smärtsamt fartpass, 8 km tempo... åh så kul! Jag gruvar mig betydligt mer inför sådana pass än inför 20 km långpass.

Han sprang, jag cyklade bredvid. Det sved att inte passa på att springa tillsammans när jag hade chansen, men måndagens långpass kändes för viktigt för att äventyra. Särskilt när jag sprungit fredag lördag och just tillfrisknat. 8 km i cirka 4.30-tempo avklarade JW. Ni får en hel rad med bilder från vår underbara stig runt sjön.

Och idag, måndag, sista långpasset innan marathon. Enligt "de lärda" skall detta pass ligga senast 2 veckor före tävlingsdagen. I mitt fall blev det 11 dagar innan pga sjukan. Det var inte någon roligt pass... och inte det genrep man önskar sig. Magen krånglade, tur att det finns dass på fler än ett ställe runt Limsjön. Löpning är inte så glamouröst precis. Det är ju inte alltid det finns lyxiga dass att tillgå. Fick även håll och blev både hungrig och törstig. Den medhavda gelen smakade skit och hjälpte inte direkt magen att hålla ihop.

Jag kämpade på ändå, och fick god hjälp av både telefonsamtal som jag bett om från familjen och av JW som cyklade med andra varvet. Storasyster mötte upp och sprang med sista kilometrarna. Det blev 25-26 km i vanligt långpasstempo, tog mig knappt 2.5 h. Hade krafter för en liten spurt på slutet. Känner mig pigg nu efteråt, men som sagt, mage - jag förlåter dig inte om du gör detta med mig på marathon!

Nu väntar lättare pass, några med fartinslag, under de två sista veckorna fram tills 28/5...

8 kommentarer:

julia sa...

vacker väg att springa och verkligen den finaste årstiden!

JW sa...

Du kommer springa 4,2 mil lätt som en plätt!

Elina sa...

Åh Limsjön! Kanske ska be Per ta kort när jag springer imorgon haha. Eller nej. Jag tycker du krigar på som bara fan också! Du är bäst.

Löpning & Livet sa...

Det känns alltid kasst precis innan ett lopp, så jag är inte orolig, det kommer gå super! :)

andreas sa...

det finns nog dass i stockholm med ;) kramar

Malin, Jonna och Elina sa...

du verkade ju oförskämt pigg igår tyckte jag. drog mig fast du sprungit över 2 mil!

Julia sa...

utvärdering på kassen ska du få!

Och jag vill ABSOLUT höra om pinsamheter vid utedass, hörs ju på långa vägar att det är hysteriskt kul!

Karin sa...

Jonna; jo, jag pluggade både i NKPG och LKPG. Samhälls- och kulturanalys innan jag blev statsvetare. Fast jag blev fast här :-)

Limsjön förresten... jag tror bestämt att min pappas ftg ligger där. Allmogesnickerier? Pappa sa nämligen när han köpte det att det var så bra att det fanns en sjö han kunde springa runt på lunchen. Det har hänt en gång :-)