tisdag 11 november 2008

Mera mat


Idag har jag en vilodag. För att inte fresta på mitt knä ytterligare ska jag avstå löpningen fram tills helgen och har då således haft nästan en vecka uppehåll från löpning. Det värsta är att när man inte får, så längtar man ju förtvivlat efter just det. Så nu längtar jag efter löpning... Men idag försöker jag njuta av vilan. Har bakat och lagat mat! Jag bakade en variant av lyxiga chokladmuffins med hackad mörk choklad, yoghurt och sen strössel ovanpå. Till middag åt jag en av mina favoriträtter...
Lax och broccoli i ugn
Laxfiléer
Broccoli
Citron
Creme fraiche light
Salt, peppar, citronpeppar
Lägg filéerna i ugnsfast form. Salta, peppra, pressa över citronsaft. Släng ner massa broccoli, fryst går bra. Klicka över creme fraiche. Jag använde 5 % det fungerade utmärkt. Tillaga i cirka 225 gr i 20 min, skär lite i laxen och se att den är klar. Den ska ej bli torr. Servera med fullkornsbulgur, morötter, gröna ärtor ex.

Det här är så gott! Creme fraichen och citronen gör att maten blir syrlig och fräsch, och lax som görs i ugn blir så saftig och god. Och broccoli är ju bara för gott!
Vilken är din bästa vardagsmat?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad smarigt det lät. Det ska vi laga någon dag. Åh vilka muffins du gjort! Såg ljuvligt goda, och snygga muffinsformar också!!!
Själv har vi ätit borstj till middag, det är ett hett tips.

Anonym sa...

åh, skicka några till mig är du snäll! jag blev klar några minuter för tidigt som vanligt, men nu ska jag gå. puss!

Anonym sa...

Ja det är gott och jag vet för jag har smakat det!