tisdag 18 november 2008

Bön- och ärtchock!


Till mitt födelsedagskalas gjorde jag en variant av Kikärter från Marrakech från kokboken Kärlek Oliver och Timjan. Det är fantastiskt gott, går snabbt att laga och är ju en riktig toppenmåltid med mycket bönor och kryddor!

Kikärter från Noret
1 Gul lök
Vitlök
Olja
1 röd Paprika
Spiskummin, chili, gurkmeja, paprikapulver, salt
1 burk Krossade tomater eller burk med hela
2 dl ca Vatten
Kikärter på burk eller egna
Andra bönor, ex kidneybönor, stora vita bönor
Majs
Hacka gul lök och vitlök, fräs i olja. Rör ner kryddorna, snåla inte på kryddorna. Det ska bli smak och färg! Fräs lite till. Blanda i den hackade paprikan och fräs på. Blanda i bönor och ärter, majs. Slutligen tomatkross, vatten, salt, låt koka ihop och bli mustigt. Första ggn jag gjorde det hade jag majs i, det var gott. Man kan även ha i spenat, mangold (rör i efter kokningen). I orginalreceptet är det även mynta och färsk koriander.

Till kan man med fördel servera ex bulgur. På födelsedagen gjorde jag en kall sallad med fullkornsbulgur, feta, rödlök etc. Idag åt jag det till matvete och matlagningsyoghurt, broccoli och lite rostade sojabönor! Det var dock första gången jag åt matvete och det var sådär tycker jag. Fullkornsbulgur är mycket godare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet att vi kan göra en utflykt till Marrakech när vi åker till Marocko va? Vore asgrymt!

Det var supergott på din födelsedag. Som vanligt på festliga sammanhang är jag lite för upp i varv för att bara njuta av det jag äter... Med andra ord måste du bjuda mig på det igen nån gång :)

Anonym sa...

Jag måste börja laga mer vegetariska grytor. Måste! Det får bli ett nyårslöfte.