tisdag 25 november 2008

Ett pajrecept från min vän M

...som fått det av sin vän S. Jag stjäl friskt andras recept och hoppas att de tycker det är ok! Nu var det några dagar sen jag lade ut någon matinspiration, kan bero på att jag varken bakat eller lagat mat en enda gång sen i söndags. Och då var det inget vidare till inspiration, ugnsbakade grönsaker med pestolax är ju liksom inte så mycket att delge, det gör man ju bara utifrån vad man har hemma. Men i fredags, då gjorde jag en paj till mamma och syster E. Utifrån ett recept jag fått från M. Paj är toppenbra mysmat, ihop med en god sallad och en öl på fredagskvällen!
Squashpaj med pesto
Deg
125 gr smör
3 dl vetemjöl

Fyllning
300 gr fetaost
3 ägg
2 dl mjölk
Svartpeppar
4 msk pesto
½ medelstor squash

Garnering
Körsbärstomater
Olivolja
Balsamvinäger
Svartpeppar

Gör pajdegen. Man kan variera degen och ex ha i mer graham, ett ägg etc. Tryck ut degen i form. Låt gärna vila lite i kylskåp. Förgrädda pajskalet lite i 225 gr. Smula ner osten i pajskalet (jag hade bara 200 gr fetaost då förpackningarna ofta är 200 gr...) Häll över äggstanningen (jag gjorde lite mer äggstanning än vad som står i receptet, gör ofta det när jag gör paj). Klicka ut peston. Hyvla över squashen med en osthyvel. Pensla med lite olja. Grädda i cirka 30 min. Ha på tomaterna innan servering.

Tack M för ytterligare ett toppenrecept!

4 kommentarer:

Anonym sa...

supergod verkligen! jag måste bjuda per på den nån gång.

Anonym sa...

Mm det lät supergott! Ångra inte din blogg, jag gillar den verkligen :) Får lite ångest över att jag aldrig tränar bara haha ;) Ja skriver ju bara massa strunt men ibland är det skönt att skriva av sig :) kramkram

Anonym sa...

Vad roligt att det blivit en favorit hos er!
Låter så mysigt med din fredag, sånt behövs.

Malin sa...

Jag har smakat o den var god, kopierar nu receptet. pussgumma!