torsdag 13 september 2012

En sån som är sjuk?

Ibland hör jag strofer i stil med Jag som aldrig är sjuk, Jag är en sådan som aldrig är sjuk, Jag är aldrig förkyld för det tycker inte jag är kul... Själv är jag förkyld för att jag tycker det är så kul...

Jag är en sådan som blir sjuk, uppenbarligen. Men det har inte alltid varit så. Under många år var jag aldrig förkyld. Och blev jag någon gång krasslig, handlade det om ett par dagar. Under de här åren levde jag i mångt och mycket sämre än vad jag gör idag.

Ett annat exempel är magsjuka. Jag är aldrig magsjuk. Jag har aldrig varit magsjuk i vuxen ålder. Personer i min närhet har varit det, men aldrig jag. Tydligen är vissa personer mer biologiskt benägna att dra på sig magsjukor. Jag har till och med läst att vissa personer inte kan bli magsjuka, man är inte mottaglig för det viruset (matförgiftning undantaget). Varför skulle det inte kunna vara lika med förkylningsvirus?

Att man blir förkyld ofta handlar inte om fellevnad. Det finns många som lever ohälsosamt som sällan eller aldrig är förkylda. Det handlar om andra saker, framför allt otur. Kanske en medfödd otur. Det finns många som ofta blir förkylda, alltifrån Anna Haag till soffpotatisar.

Det innebär inte att jag tänker acceptera faktum, jag tänker göra vad jag kan för att undvika en och annan förkylning. T.ex. fortsätta sova och äta bra, äta D-vitamin fortsättningsvis och så vidare.

Och idag är jag lite, lite piggare. Så det så.

6 kommentarer:

Erika sa...

Jag hade sådär i många år men det verkar lyckligtvis ha vänt! Peppar peppar. Men att just Anna Haag är sjuk ofta är ju eg inte konstigt med tanke på hur ohälsosamt det är med elitidrott. Krya på dig!!

andreas sa...

tack för ikväll superfint ordnat av dig å JW krya på dig kramar

elina sa...

Och idag är du ännu lite piggare! Hoppas jag! PUSS

LinaTriathlet sa...

Hoppas du är ännu piggare idag! skickar över lite endorfiner till dig!! Hoppas ni får en mysig och god kväll! Låter gott med kantarellmacka, hoppas du hittar något bra recept! :)

Anonym sa...

Skönt att det verkar gå åt rätt håll.

Anonym sa...

Alltså jag säger bara .. BRA SKRIVET!!!!!