söndag 18 mars 2012

Solskenssöndagslöpning


Inga bilder från löpningen men min lilla rosa ros piggar upp i fönstret. 
Efter en vinter med sparsam löpning kliar det i löparbenen nu! En kik på träningsdagboken avslöjar att sist jag sprang ett längre löppass på över 15 kilometer var i slutet på november... Hu! Men så har jag ju heller inget marathonmål 2012. Det känns faktiskt skönt, våren 2010 och 2011 har jag känt mig väldigt stressad över att inte komma upp i kilometerkvantitet innan marathonmålet i slutet på maj.

Fast jag har ju ett annorlunda marathonmål i år också - Limsjön marathon! Så självklart behöver jag öka löpträningen rejält nu när skidsäsongen är slut. Och i höst väntar Lidingöloppets 30 kilometer och då vill jag vara i bättre löpform än någonsin!

Idag gav jag mig ut i solen efter grusiga asfaltsvägar och leriga grusvägar. Jag sprang till Lima, Krökbacken, över golfbanan, ut i Lycka, Tibble, Norsbro, över Leksandsbron, Moskogen, upptill Källan, ner till Åkerö och hem igen. Det blev 15 kilometer och 1:24 h löpning, 5:36-tempo.

Konditionsmässigt kändes det ganska lätt, jag har åkt många långa långpass på skidor och bibehållit kondition men muskulärt kändes det rejält i benen på slutet av turen. Jag är helt enkelt ovan att löpa längre turer. Nu ska jag utöka försiktigt för att inte dra på mig några trista skador!

5 kommentarer:

LinaTriathlet sa...

vilken fin rosa ros! :)

Låter klokt! Öka försiktigt! Jag hoppas jag kan snöra på mig skorna snart, men det får ta den tid det tar. Tills dess får jag inspireras av alla andra! :)

andreas sa...

jag snart ska jag oxå sätta igång löpningen :) kramar

LL sa...

Låter klokt. Och vilken fin dag att inleda löpsäsongen på!

Löpning & Livet sa...

Bra där! Du kommer vara superstark när det väl är dags. Benen vänjer sig snabbt!

Ingmarie sa...

Du kommer blixtsnabbt in i löpningen igen med din skidbakgrund. Låter som om du fick ett ljuvligt pass. :-)