torsdag 14 maj 2009

Det gör ont


Fina Fh vill inte springa på tid, jag förstår henne, minns med fasa konditionstesterna på gymnasiet där jag kände mig svim- och spyfärdig vid målgång och det enda jag kunde tänka på var hur mycket jag hatade det. I wish, I wish att jag kunde få ta ifrån henne den upplevelsen och göra det åt henne. Överlag känns påtvingade konditionstester rätt märkliga, vad är syftet med det? Idrott i skolan borde vara framkallande av träningsglädje och inspiration till mer, inte avskräckande.

Nu, Im loving it. Och på lördag smäller det, Limsjön Runt, 7 km-lopp vilket gör att jag vill springa i cirka 4.30 min/km-fart. Igår var det genrep, och vilket genrep sen! Det var test av vilja, pannben, fokus. Min seghet och nöta på km efter km skulle bytas ut mot explosiv, snabb och stark löpning. Jag och darling sprang på 31.27 vilket är 4.30 min/km, grymt bra, om allt flyter lika bra på lördag borde det kunna upprepas då! Sista metrarna sprang jag bara och tänkte jag dör inte, jag svimmar inte, det får göra ont, det gör ont, det ska göra ont... We can do it!

3 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Jag ska hålla tummarna för dig på lördag. Inte för att jag tror du behöver det egentligen, du verkar rejält tränad och förberedd. Själv har jag något som brukar jamföras med ett maratonlopp framför mig, skillnaden är bland annat att jag inte vet när starten ska ske och att jag enbart vilar mig i form! Ska också försöka tänka som du: jag dör inte, jag svimmar inte, det får göra ont, det gör ont, det ska göra ont... We can do it!

Fridah sa...

Konditionstest borde utrotas och du kommer äga på lördag.

Elina sa...

Jag minns hur sur jag var på konditionstestet. Kändes sjukt att det fanns en tid att springa under för att få G, liksom oavsett allas olika förutsättningar.

Lycka till på lördag kära du! Det kommer gå super. PUSS!