onsdag 12 oktober 2011

Mitt i naturen

När jag åkte hem från älgjakten i eftermiddag kände jag mig alldeles lycklig och varm i hjärtat. Ett vindpinat ansikte, rödblossande kinder, så mycket rikare än innan. På upplevelser, historier, frisk luft, pappakärlek, skogen. Om älgjakt alltid är såhär så borde man vara på älgjakt nästan jämt!
Den vedeldade bastun. Och jag badade i Siljan! Den 11 oktober!
Att se ut över detta när vi bastar, badar i den isande sjön, äter middag... jag saknar ord!

Vid Skarbohäll eldas det ofta på fyra ställen, samtidigt! Öppna spisen. Vedspisen. Bastun. Varmvattentunnan. Det är magiskt att somna till eldens sprakande, och dessutom vakna till det då någon redan varit uppe och tänt.
Siljan och Saltholmen klockan halv sju imorse.
Komradion är länken till allt... där meddelar vi oss och får alla nyheter och information som behövs! Det är spännande att tänka på hur jakten fungerade utan dessa. I Åsens jaktlag har man använt radio sedan 70-talet någongång. Numer har även alla hundarna GPS på sig. Det är dessutom fint att se hur laget är både strävsamma, noggranna och ansvarsfulla med jakten och viltet.
Tällnäs... denna vy satt jag och tittade på i cirka 6 h idag. Det är rofyllt kan jag lova! Vi såg ända till sjön, där det blåste nålaväder! Parken låg bakom oss.
Vid morgonsamlingen... Delar utav det bästa älglaget! Hit flyttade vi på eftermiddagen... Åsenberget. En helt annan vy! Det tornet var byggt mellan fyra träd, det var som att klättra upp i en koja. Och när vinden friskade i så svajade det duktigt!
JW tycker att jag såg lustig ut i denna outfit men det blåste rätt rejält där uppe i tornet! Tur att vi hade rejält med fika att värma oss med... kaffe, smörgåsar, fikabröd, nötter, choklad, soppa, frukt... Inte svalt vi ihjäl direkt.

11 kommentarer:

Elina sa...

Vilken upplevelse! Ser verkligen rofyllt ut. Och det är något speciellt att vara med pappa i skarbo, hans glädje av att vara där smittar!

Emelie sa...

Härlig dag! Även om jag inte riktigt ser tjusningen i att sitta still så länge så kan jag tänka mig att det är lugnt och skönt :) men att skjuta djur... :)

andreas sa...

underbart jonna härliga bilder kramar

julia sa...

Gud vad vackert! förstår att du är tagen!

LinaTriathlet sa...

Åh jag blir alldeles varm när jag läser och ser på bilderna! Vilken natur och vilken upplevelse! Skönt med vedeldad bastu och ett dopp i sjön, låter kallt, men friskt! :)

Michaela sa...

Wow! Jag vill också bada i Siljan den 11 oktober : )

Löpning & Livet sa...

Förutom den lilla detaljen att man skjuter älgarna verkar det himla mysigt :)

Löpning & Livet sa...

(fast ja, det är bättre de dör av att bli skjutna och inte känner nåt än att de blir sjuka och plågas till döds!)

lindajohanna sa...

Så härligt! Skulle oxå vilja följa med på jakt någongång.
Lite kul att plötsligt så se sin kusin på en av bilderna, fick liksom lov att titta en gång extra, visste inte att din pappa och han jagar i samma lag.

Bastun ser verkligen underbar ut! Jag och mamma stannade till i Skarbohäll i sommras för ett dopp påväg hem från jordgubbsköp på Sollerön och då var bara stommen uppe, det blev ju verligen jättemysigt!

Malin sa...

Vilken ghrlig minisemester mitt i veckan! Förstår om det nu, när du är tillbaka på jobbet, känns som det aldrig hänt. var det en dröm liksom?

Snorkkis sa...

Har gubbarna alltid sådär mysigt på jakten eller är det du som har myst till det för dem? :)