söndag 16 oktober 2011

En alldeles, alldeles underbar (tränings)helg...

Söndag kväll och jag känner mig härligt mörbultad i hela kroppen efter en helt fantastisk träningshelg. Det var länge sedan jag fick så mycket kvalitetsträning under två dagar! Jag och Elina började lördag förmiddag med 75 min styrketräning på gymmet. Elina hade som önskemål att vi bara skulle köra med fria vikter (skivstång och hantlar) så jag sydde ihop ett pass.

Och det kändes ruggigt bra! Jag har aldrig känt mig så stark i bänkpressen. Började med uppvärmning på 20 kg (10 rep). Därefter 40 kg 2x8 rep, och det kändes lätt! Då prövade jag med 45 kg och lyfte 5 rep till, utan att det kändes omöjligt på något sätt. 75 min försvann i ett nafs, det är så kul att styrketräna med sällskap.

Efter den här lunchen var det dags för dagens andra pass, cykling med JW. Denna lunch (svartvinbärssmoothie och knäckis var alldeles för klen, jag fick soppatorsk-känning under cyklingen).

Vi tog samma tur som sist (Åkersbodarna, Hästberg, Norr och Söder Rälta, Häradsbygden, Yttermo). Nästan 26 km och vi höll en snitthastighet på knappa 25 km/h. Turen gick 3 min snabbare än sist vi åkte. Det går framåt, detta var tredje ggn jag cyklade på min racer. Dock känns det helt sjukt att jag planerar att åka 30 mil i juni 2012, hur sjutton är det möjligt? Nåja... det är ett senare problem. Lördag kväll avrundades med en härlig middag och smågodis. Om man ser det ljust så slog jag pers både i bänkpress och cykling denna dag.

Söndag! Vi inledde dagen med en brunch som jag bjöd min stora familj på. Efter detta tog jag chansen att få springa med min käre storebror och Greta (bilden). Vi sprang krokiga vägar från Leksboda-Yttermo-Noret. Solen strålade och det var lagom temperatur. Perfekt löpväder! Klart man blir glad då...
Laddar...
Här kutar vi iväg. I början hade jag svårt att hålla jämna steg med min över 1.90 långa bror. Så småningom lättade det (det är så sant att man alltid ska ge löpningen minst 20 min innan man kastar i handduken, ofta tar det så lång tid innan det släpper). För min del slutade turen på 12.2 km i 5.15-tempo, rena snabbdistansen med mina mått mätt. Dessutom gick turen delvis över blöta stigar och åkrar med högt gräs. Retligt att jag "hittat formen" i slutet av oktober...

Efter en paus på ett par timmar följde jag med Elina och mamma på helgens sista pass, Friskis Intervall-Flex. Ett bra pass då det är både styrka och många "löpskolning"-övningar och därefter 25 min stretch och flexibilitet.

En alldeles, alldeles underbar helg - särskilt ur träningssynpunkt! Jag mår så, så bra i kroppen nu.

7 kommentarer:

Andrej sa...

Elitträning! Grattis! Löpningen låter ju fenomenalt bra.

Karin sa...

Hoppsan! Så härligt! Varför har inte jag gjort det i helgen när P jobbade? Tänker ofta att det är synd att det är så dyrt med träningshelger och att de aldrig ligger bra till i tiden för mig, men man kan ju faktiskt göra dem själv... :-)

Elina sa...

Och allt detta för att gå om mig i träningstid i oktober? Tönt! ;) Nej då, jag har ingen ambition att träna så mycket som du, du kommer leda ligan jämt, var så säker. Starkt jobbat!

Löpning & Livet sa...

Vilken helg! Och så all skogsluft innan den. Härligt!!

andreas sa...

tack för sparringen men usch va trött jag blev ;) kramar

LinaTriathlet sa...

Vilken härlig träningshelg! Två dagar fyllda med endorfiner av bästa slag! :) Härligt härligt!!

elly sa...

gud så fantastiskt det låter! jag har varit sjuk de senaste veckorna (med tre läkarbesök, fyra om man räknar att jag träffade två olika läkare på samma dag, på drygt en vecka) så min träning kom av sig helt. min helg har bestått i jobb, knytis med mina uppsatskompisar från södertörn och idag en heldag med körsång. inte fy skam det heller, men vill komma igång med träningen snart. känns segt nu...