lördag 22 oktober 2011

En lördagkväll...

Vad kan man göra när man är ensam hemma en lördagkväll? Mycket såklart, men mina val stod mellan...
-Backintervaller uppför Käringbergets slalombacke
-En tur på racern

Löpningen lockade mer, men förnuftet sa att det är smart att passa på att få några cykelmil i benen innan vintern. Jag har inte cyklat på racern ensam förut och var nervös. Vad händer om jag får punka eller kraschar flera mil hemifrån?

Jag cyklade ut mot Heden och Åkersbodarna, för att fortsätta mot Rälta. Efter en god stunds cykling börjar jag undra vart avtagsvägen mot Djura är? När jag passerar Molnbyggen inser jag att jag missat den med 3 km. Får vända och cykla uppför den långa långa backen jag just susat nerför... När man passerat Södra Rälta står det "Häradsbygden 8" på en skylt. Det är turens värsta kilometrar, åtta kilometer med bara skog, skog, skog. Har man tur ser man en bil, eller som idag en flock rådjur.

Turen stannade på drygt 31 km och 1:18 h cykeltid, 23.91 km/h snittfart. Långsammare än sist men det kanske är lättare att cykla snabbare om man är flera? Jag nådde 41 km/h som mest i en nerförsbacke. En annorlunda lördagkväll men jag känner mig glad som får tanka med frisk luft och besök i avlägsna små byar.

Efter detta äventyr hyrde jag film och åt choklad, så det var en traditionell lördagkväll också.

3 kommentarer:

Andrej sa...

Läskigt att cykla på kvällen, tycker jag.

Elina sa...

Vilken tur! Men usch, tänk om du ramlar...

Karin sa...

Modigt att gå emot sig själv ibland (och det brukar kännas extra bra!) fast å andra sidan är ju backintervaller knappast att klassa som belöning...

Själv spenderade jag min kväll med wordfeud (hooked!)...