torsdag 29 september 2011

Planerad vila och skvaller i ett

Jag kanske inte alls är sjuk egentligen... utan bara har planerat in detta träningsuppehåll som en del i ett långsiktigt tänkande?

Tyvärr inte, men om jag låtsas att det är så, så känns det bättre. I Jonas Coltings Klassiker-program ligger ett lugnare träningsprogram under höstveckorna 39-41. Triathleten Jojje Borssén (som för övrigt gifte sig med alpinstjärnan Therese Borssén i Rättviks kyrka i juli) skriver på sin blogg om två veckors planerat träningsuppehåll för att sedan kunna köra på mot sina Ironman-målsättningar. Det finns faktiskt flera fördelar med att ta några veckor betydligt lugnare träning någon gång under året.

Jag hoppas t.ex. att det minskar risk för skador framledes. Inte bara snuvan läker ut, även annat i kroppen. Att parallellt med detta träna extra rörlighet, stretch och core är en fördel.

Sega förkylningar drabbar inte bara motionärer utan även elitidrottare. Anders Svanebo, Charlotte Kallas pojkvän (elitskidåkare), låg däckad i 2.5 vecka i förkylning för inte så långe sedan. Ingen anledning att stressa upp sig ännu alltså? Jag har ju bara varit däckad i 1 vecka.

Tänk så mycket skvaller jag lyckades väva in i detta blogginlägg! Nästan som en kändisbloggare! Det märks att man har för mycket tid för surfande när jag inte kan träna... (fast det där om Borssén och Kalla-Svanebo var ju inga nyheter direkt...)

4 kommentarer:

Elina sa...

Bra att du kan hålla dig positiv! Det hjälper nog tillfrisknandet tror jag :)

Josefine sa...

haha, det var ett upplysande inlägg :)
Jag har varit sjuk sen i söndags och till en början ville jag inte acceptera det men det gick över ganska snabbt och insåg att jag "slipper" ta en längre viloperiod senare. Jag kan ju lika gärna se det här som den perfekta viloperioden och hoppas på att hålla förkylningar borta från mig resten av året.
Krya på dig!

Jonna sa...

Josefine - försökte kommentrera din blogg men det går inte? Har haft problem med andra blogspot-bloggar också senaste dagarna. Någon mer som märkt detta?

Josefine sa...

Jag fick 3 likadana kommentarer av dig så det är väl något galet just nu bara =)

Ska läsa dina inlägg om vansbro. Väldigt peppad =) Ska bara få en fin relation till löpningen ;)