fredag 16 september 2011

Lopp-boomen

Annika skrev om lopp-boomen förut. Det stämmer verkligen - motionsloppen exploderar! Vasaloppet blev fullt efter två månader, Vätternrundan efter mindre än en vecka! Taken till både Kort- och Tjejvasan har höjts pga anstormningen av anmälningar. Tjejmilen drar fler och fler deltagare för varje år. Stockholm marathon, Göteborgsvarvet och Lidingöloppet blir fulltecknade år efter år.

Det här är ju jättekul! Det måste ju betyda att allt fler upptäcker hur kul det är med konditionsidrott? Och framför allt betyder det kanske att fler och fler vill testa sina gränser i ett tävlingssammanhang och ha en morot framför sig.

Baksidan som jag ser det är att en del lopp blir för stora! Arrangörerna verkar ibland drabbas av guldfeber och tar bara emot fler och fler anmälningar... men klarar inte alltid av storleken på sitt eget arrangemang! Personligen kände vi t.ex. efter årets Tjejmilen att nästa höst kanske vi väljer ett annat 10 km-lopp istället där man kan springa på och inte blir hindrad av den enorma trängseln. Vasaloppsveckan bör nog också tänka till vad man skall ha för tak på anmälningar, där har ju t.ex. trafiksituationen varit ett problem samt trängsel i spåret.

Jag vill gärna deltaga i både de stora folkfesterna som storloppen innebär, men har även fått upp ögonen för de fina mindre loppen som finns. Dels är de loppen billigare att deltaga i, dels är servicen ofta minst lika bra. En sak är säker, det ÄR kul att tävla! Även om det sällan blir som man tänkt sig.


Vad tycker du? Är det roligast med storlopp? Är trängseln något som hör till eller bör man tillåta färre deltagare?

8 kommentarer:

LL sa...

Jag tycker att det är otroligt synd att så få "upptäcker" småloppen. Små lokala arrangemang som kommer att dö ut pga för få deltagare. Ta bara vår egen Sätermara. Det finns mängder av löpare i regionen. Loppet har tre olika distanser. En riktig fin och trevlig bana. Bra service. Och ändå så få deltagare. Varför? Nej, jag hoppas att du väljer ett annat mindre 10 kilometers lopp till nästa år. Varför inte Borlänge halvmarathon och 10 kilometer. Och jag hoppas att fler gör det också. Annars kommer vi tillslut bara att ha några få, dyra och smockfulla lopp kvar! :-(

Karin sa...

Småloppen regerar! Så som Vansbro, bra service, vacker natur och inga armbågar i fejjan.

Andrej sa...

Jag har ju aldrig deltagit i storlopp, så jag vet inte. Skulle vara kul att testa.

Elina sa...

Ja, jag känner nog att jag hellre testar ett mindre lopp nästa år! Passar nog mig bättre :) Fast det är ju en otrolig pepp med alla band och folk längs spåret på stora lopp!

Annika sa...

Ja, du har en poäng. Det är ju roligt att delta i något stort, som folk känner igen och klassikerloppen har kanske en viss status. Men nog låter det roligt med de små loppen när du skrivit om dem också. Kanske man måste vara mer inne i löpningen (eller aktuell idrott) för att hitta de kontakterna, höra om de loppen och faktiskt veta var och när de är. De stora loppen vänder sig till den stora massan som faktiskt bara känner till Göteborgsvarvet och Vasaloppet om de ska nämna något lopp?

Angående morotssoppan så gjorde jag ungefär så här:

Koka 5-6-7 morötter (c:a 500 gr) och en gul lök (som alla är delade i mindre bitar) i 1 liter vätska. Krydda med buljongtärning, fond, vitlök, salt, peppar, chili, paprika och cayennepeppar efter smak och tycke. Låt grönsakerna bli mjuka innan du mixar dem med en skrätt vispgrädde. Tillsätt hackade dill, en stor näve. Smaka av och tillsätt extra kryddor om det behövs. Servera med en klick creme fraiche :)

Superenkelt och gott! Du får skriva om receptet så det låter lite finare ;)

andreas sa...

har bara sprungit ett lopp så jag vet inte riktigt, men det känns som smålopp är mysigare men något större lopp kanske är roligt någon gång kramar

julia sa...

Jag beundrar er som "utsätter" er för tävlingslopp!! Jag tycker det låter nervöst och dyrt!!

mikael sa...

Tänker så om Göteborgsvarvet. Trots att jag bott i Göteborg i 11 år så har jag aldrig sprungit loppet

Tycker det verkar för mycket folk. Gatorna kan inte svälja alla och det blir bara trångt!

Jag sprang i Borås i helgen. Hur bra ordnat som helst!