torsdag 20 januari 2011

Vidablicklycka, fartsus och startnummer 2211

Vilka skiddagar jag och JW har haft nu! Kan man få kopiera förutsättningarna till den 26 februari och 6 mars?

Igår var det ledig onsdag och solen strålade från en turkosblå himmel! Vi begav oss upp till Vidablick i Rättvik. Det var som en jäkla vinterdröm. Ett lagom kuperat spår, långa staksträckor, hårda och tydliga spår. Vidablick är en "utsiktsplats" i Rättvik som ligger högt över sjön Siljan. Och det ger även skidspår med en sagolik utsikt. Det blev cirka 22 km i 4:30-tempo.

Idag begav vi oss till Insjön, ganska pannkaksmosiga efter middagen. Sist vi var där fick vi bryta passet, då hade vi båda dåliga skidor och det var ren isgata. Nu var spåren något bättre och våra skidor betydligt bättre. Fullmånen lyste starkt ovanför trädtopparna, när man någon gång lyfte blicken såg man stjärnbilderna glittra.

Och vi åkte 16 km på 1 timme blankt! Det är mitt livs snabbaste kilometrar! 3:45-tempo i 16 km! Insjön är ett ganska ordentligt kuperat spår, men idag blev vi inte ens trötta, kunde stå och staka över krön. Jag tror aldrig jag har diagonalåkt så lite som idag, det var inte många tag.

När vi kom hem såg jag mail från Tjejvasan. Startled: 2 Startnummer: 2211. Så fint nummer, jag blev så glad. Och med dagens pass i ryggen börjar jag även tänka tid, tid, tid. Förra året åkte jag på 2:22. Jag börjar drömma om att kunna åka på i alla fall 2:15. Drömma är farligt, då blir man besviken om man inte når dit. Men samtidigt så kanske det är bra att inte sätta målet för lågt heller? ...

8 kommentarer:

Malin sa...

Hej! Har följt din blogg ett tag nu utan att lämna något spår efter mig, men ville bara säga att du sprider otroligt mkt glad och positiv energi! =) Åker själv mkt skidor (dock inte lika snabbt som du) och ska åka min första tjejvasa i februari.. Har du några tips att dela med dig av? :)

Jonna sa...

Hej Malin! Vem du nu är!? :) Tack för snälla ord, vad glad jag blir. Några tips, hrrm, jag är absolut ingen skidexpert eller teknisk åkare på något sätt. Men om du skickar ett mail till jonnabodinhansen@yahoo.se så kan jag skriva några rader!

Elina sa...

Jag måste säga att till och med jag kan önska ibland att jag kunde ta en skidtur istället för att bege mig till gymmet... Men men.

Ser fram emot att heja på er!

Fia sa...

halloj får se hur det blir med ditt besök i helgen för nu är det min tur att ligga över toan fy fan för magsjuka!!

emelie sa...

dina förklaringar låter alltid härliga :) hoppas det är lika fina spår när jag ska åka i helgen! vidablick låter ju lite lockande :)

andreas sa...

man blir ju nästan sugen på en skidtur kramar

Annika sa...

Grymme-bra! Jag vill också åka så fort. Men det liksom bara går inte... Igår fick jag åtminstone en kilometertid över 10 km/h och det fick jag vara glad för.

Fina siffror på startlappen och jag tror minst! på 2:10 :)

Michaela sa...

Vilken härlig upplevelse ni hade. Den kommer du minnas länge!
2211, med det nr kommer du susa fram i spåret. Helt övertygad : )