onsdag 19 januari 2011

En vit vår

Jag fick en fråga om varför jag inte dricker alkohol nu. Jag gjorde samma sak förra våren inför marathon. Det kanske inte hade någon betydelse i slutändan, sedan jag blev gammal och förnuftig är alkoholintaget aldrig särskilt stort. Men ändå kändes det bra att inte dricka en droppe två månader innan, att låta kroppen fokusera på träningen och återhämtningen och inte på att bryta ner alkohol. Nu gör jag det inför Vasaloppet och Stockholm marathon. Det blir antagligen ett uppehåll på några månader.

Det känns skönt att rena kroppen. Sedan är alkohol både dyrt och onyttigt, med risk att låta som världens präktigaste. Jag gillar både vin och öl. Men just nu känner jag att jag hellre spenderar de kalorierna på en extra semla eller tårtbit... Och har jag ett dåligt pass en lördag eller söndag så vet jag att det i alla fall inte beror på att jag drack dagen innan.

Nej, jag är inte gravid. Men jag längtar och hoppas att jag kan bli det en dag, men inte just precis nu.

6 kommentarer:

andreas sa...

Haha gud va präktigt ;) kramar

Sofie RW sa...

Förnuftigt det låter, och verkar vara en mycket bra idé. Jag har redan fallit av vagnen med förra fredagens champagnedrickande och lördagens fest när man aldrig fick ha ett tomt glas :) . Men det är ju inte för sent att börja med vita våren nu!

slans sa...

Ja, man gör som vi vill... Och jag vill ha min fredagsöl! Och lördagsöl, och vin och så.

Annika sa...

Låter fint! Jag har undvikit det också utan problem de sista åren förutom nån gång ibland. Nu tycker jag att det är hiskeligt gott med ett glas rött till mat ibland och det är lättare att "lyxa" till det när vi nu är sambos men jag ska påminna mig själv om det här - precis som du säger. Inför långlopp tror jag absolut att det är tänkvärt :)

Fin bloggen blivit, känner igen mig i din beskrivning där :)

Malin sa...

Tycker precis som du, jag tar hellre en semla eller en hel skål med karamellkungen än alkohol.

emelie sa...

vore kanske mindre bra tajming med bulle PÅ magen än I magen med tanke på din fartfyllda vår! :)
vet inte var vi ska åka riktigt, nå bra tips på fina spår såhär i tövädret? kram!