lördag 29 januari 2011

Lördagslångpanna med nytt pers

Strålande sol och några få minusgrader, ledig, en dag som gjord för ett långpass på skidor! Det var ju visserligen bestämt långt innan imorse men vädret var ju en bonus. Vi packade fikakorgen och begav oss till Vidablick, jag och två killar - JW och Magnus, tidigare Vasaloppsåkare som ska åka även i år.

Idag blev det äntligen ett pass på +30 km! Vi har ju åkt mycket skidor men har haft svårt att få till pass på 30 km och längre, även om det blivit en hel del 20-25 km pass.

Idag åkte vi 31.52 km, och jag åkte det på 2.11 h (4.09 min/km) Det är nytt pers för mig på den distansen! (Tjejvasan 2010 åkte jag på 2.22, 30 km) Spåret vi åkte idag är ordentligt kuperat, det är svårt att hitta flacka spår i Dalarna... Spåren var ganska sladdriga och skräpiga, jag hade bra fäste men sämre glid. Det kändes inte som att det gick jättefort men jag är så glad åt att ha klarat att åka över 30 km snabbare än vad jag åkte Tjejvasan på förra året. Det behöver mitt självförtroende inför årets lopp. Nu vet jag att jag kan, och håller tummarna för bra förutsättningar och giftigt pannben när det väl gäller, när träning blir tävling...
Utsikt från Vidablick över Siljan (oktober 2007).

5 kommentarer:

julia sa...

Helt underbar bild och det är ju så vackert där uppe! Spännande att loppet börjar närma sig och att du känner att du är i god form:)

slans sa...

Där i trakterna kring vidablick skulle man ju nästan kunna tänka sig att bo alltså!

jag är så stolt och imponerad sis! du är bäst! att få till en sån tid på träning är inte dåligt alltså!

Anonym sa...

Härligt med skidåkning jag kan rekomendera motorstadion i Rättvik 18 km fram och tillbaka i fina spår och bra vasaloppsträning då banan är flack.
Marianne A

Annoula sa...

Bra jobbat!

Nepp, har inget lopp inplanerat... Vilket gör min dröm ännu konstigare :).

Annika sa...

Helt fantastiskt snabbt!

Här gnager jag på i sega kilometertempon men avvaktar till skidorna är proffsvallade, spåren isiga och flacka! Dåå jäklar :)