onsdag 26 januari 2011

Känslan av att befinna sig en avfolkad zombiestad

Kvällens skidpass var en annorlunda upplevelse. Vid avfärd hade temperaturen sjunkit till -20 gr. Ett gränsfall - men JW var så otroligt sugen då han tvingats vila nästan en vecka pga ont i en muskel så jag gav med mig efter hans långa övertalningskampanj! (Nästan sann var den berättelsen...)

Igår var det knökfullt med folk både på parkeringen och i spåret. Det var många ungdomsgrupper som tränade, och många motionärer som åkte. Jag blev både omåkt och fick åka om. Det kändes som att halva Leksands befolkning var där och åkte skidor!

Idag var det helt öde. Det var inte en enda bil på parkeringen. Jag började undra om något var fel, var spåren kanske avstängda. Jag och JW gav oss ut. Jag hade en sjal lindad runt huvudet, pannband, mössa, lager på lager... och frös inte första varvet.

Men det var inte en enda till åkare ute. JW gav sig efter ett varv 5 km för att inte slita upp något, men jag tyckte det var kul och spåren var så fina så ville åka ett till. Men det var nästan läskigt! Elljusspåret är som ett band av ljus, men utanför bara svartaste svarta skog. Och minus 20 grader. Jag började tänka vad som skulle hända om jag gjorde illa mig och föll ihop, jag skulle ju frysa ihjäl på en timme och ingen skulle hitta mig förrän det var för sent!

Efter 10 km och 40 min, då jag inte sett enda levande varelse, var jag helt nöjd med min upplevelse i stil med gå genom en tom stad i en zombiefilm, och åkte hem.

3 kommentarer:

Slans sa...

Jag tror inte att du var svårövertalad för fem öre. Du sa ju till mig redan innan Jonte kommit hem att ni skulle åka skidor? Så han verkar ju inte ens ha behövt ta till fysisk övertalning (alltså pussar osv).

mbh sa...

vad är att föredra då? Tomt eller fullt? Eller svaret är kanske givet på den frågan med tanke på att du ska åka myrstacksloppet - vasaloppet :)

Jonna sa...

Malin, nja, faktiskt inte. Det är klart det inte behöver vara folktomt men jag gruvar mig inför trängseln i Vasaloppet, man kan inte åka på som man vill etc...