onsdag 26 januari 2011

25 gr kallt ute, doft av sommar inne

En magsjuk systerson gjorde att dagens planer ändrades snabbt. Jag var plötsligt oplanerad, nästan en hel onsdag! Strålande sol och -25 grader. Koka svartvinbärssylt doftar sommar. Underbart mellamål, en skål filmjölk med nykokt svartvinbärssylt. (Det är ungefär tredje gången i mitt liv jag kokar sylt, så såhär husmoderlig brukar jag aldrig hinna/orka vara)Jag och hunden Doris tog en förmiddags- och en eftermiddagspromenad! Första gången var det under -20 och då var Doris måttligt förtjust. Vi gick kortkort, jag ville bara att förmiddagskaffet skulle smaka sådär gott som det gör efter en promenad. Nu på eftermiddagen var det bara -15 och då njöt vi båda av att gå i ett skoterspår över åkrarna. Spårlöpa efter hare. Det såg även ut som att haren gjort en "lycka", dvs vänt om och fortsatt tillbaka i samma spår.

Jag har även vinkat av våra älskade föräldrar som åker utomlands en vecka, till Kanarieöarna. Nu väntar jag på att JW ska komma hem från skolan, middag och kvällens skidåkning!

8 kommentarer:

Slans sa...

Mysig dag! Jag åt köpt jordgubbssylt idag, inte lika smarrigt (även om jag tycker om det också). Och vilket väder! Ser strålande ut, men är så klart inte skitskönt när det biter i kinderna.

andreas sa...

Inte husmoderlig? haha! det är ju bara att titta på gårdagens inlägg för att syna din bluff ;) kramar
( å jag hoppas skidorna fick vila i kylan)

julia sa...

det är så gott med hemmagjord sylt att jag inte äter nåt annat!
vi har turen att sylt-glada släktingar på jons sida som kokar äppelmos, svartvinbärssylt, lingonsylt, hallonsylt - ja allt! och det är himla skillnad på färdigköpt sylt.

Malin sa...

Ja jag bor i Rättvik och hittade till din blogg via din syster, som jag hade på gymnasiet då hon gick sin utbildning till lärare.

Andrej sa...

och jag bakar bröd...

Linnea sa...

Vad gott med hemmagjord sylt!
Tack för tipsen om löptävlingarna. Nu är det bara att hoppas på varmare väder.

Emelie sa...

mm gott med hemmakokt sylt!

Vilka fina bilder du tagit!

Visst var spåren i källan fina! lite för bakhala för mig i måndags bara.... eller så var det fel på vallaren ... :)

mbh sa...

det gör dig gott att vara lite oplanerd tror jag:)