fredag 10 juli 2009

Pensionärsberömmet

Elina får på sitt jobb en daglig dos av vad jag skulle vilja kalla för pensionärsberöm. Det kan bland annat låta såhär ”Men åh vad du är lång, smal och smärt!”, eller att hon ser ut som en fotomodell och ”borde åka till Stockholm och arbeta som det”. Alltså, tror de att hon inte kommer diska, tvätta och hjälpa dem att duscha om de inte fjäskar? Inte för att jag inte håller med men…

Det enda jag minns från mina år inom äldreomsorgen är när en kvinna tittade ilsket på mig och utbrast ”Du var då inte vacker du inte!” samt när en farbror tittade lyckligt på mig när jag hade ett rött- och rosarandigt linne på mig och frågade om jag arbetade i baddräkt.


Jag är inte bitter...
En av två vackra systrar.

2 kommentarer:

Emelie sa...

hihi men du, livet är inte lätt alla gånger :) men nu är det sommar och då är livet betydligt lättare! som svar på din kommentar: visst kommer jag tillbaka till dalarna! närmast första helgen i aug. Jag hoppas då att det inte dröjer allt för länge innan jag kommer hem och är hemma läääänge:) annars kan ju alla Ni flytta ner hit! Oj va glad jag skulle bli :)

Elina sa...

haha :) bara för jag är lång och ståtlig då!