måndag 2 mars 2009

För tusende dagen

Det är måndag och för tusende dagen denna vinter så snöar det. I december och januari och till och med februari blev jag glad för himlen som öppnade sig, men nu räcker det. När ska det bli tio plusgrader, plasksnö, vattenpölar och en tung doft av jord? Tusen små solar i marken och på kinderna. Jag behöver verkligen det, balsamvindar och vägar fria från is och snö, leriga löpturer ljumma vårkvällar. En balkong utan en meter snö på. Under snön finns nämligen tio påsar med halvårsgamla tomburkar. Nu har jag i alla fall en ursäkt för att inte åka och panta, kan knappast gräva fram påsarna. Men sen ska jag göra fint på balkongen, och sitta där hela våren och sommaren och njuta av den sexiga utsikten mot vårdcentralen, dricka öl och kaffe, fika och fy tusan vad jag längtar till den dagen, det gör nästan ont.

7 kommentarer:

Andrej sa...

Samma-och nu började det f-n-i-mig snöa igen!

Anonym sa...

jag kommer och tar en fika en vacker vårdag

Elina sa...

snöar här också nu... suck! blir en dryg cykeltur till skolan imorgon... och gå, det gör jag inte! längtar verkligen efter vååååren, och till marocko! jättenära nu sis. vad ska vi ha med? PUSS

Anonym sa...

Det verkar som om det är antingen-eller-vintrar, massvis eller nadasnö. Men tack Kung Bore, nu är det nog!

Anonym sa...

om du visste hur det värker i mig med, efter våren och sommaren. jag och j har pratat många gånger om hur asfalten tinar fram och luktar damm, fåglarna som sjunger och om uteserveringar och grillning i vinterviken. nu är det inte ens sol här, förra veckan var det i alla fall vacker vinter.

Malin sa...

jag instämmer. skönt att det är lite mildare iaf.

Anonym sa...

börjar tröttna på snön jag med, vet inte var jag ska skotta all snö längre det är fullt på gården.