söndag 12 juni 2011

Upplevelselöpning - bergbestigning Åsleden

Långt där framme syns målet... toppen av berget!
Långt där framme syns Andreas! Vi höll inte riktigt samma fart (han nådde toppen 3 min före oss)
Backen har bara börjat... fortfarande glad och pigg vid Åsledens fäbod!
Utsikten går inte riktigt att återge på bild - men det är en av Leksands bästa!


Idag har jag, lillasyster och storebror sprungit ett sådant häftigt pass! Ett av sommarens upplevelsepass är avklarade - löpning till och upp för Åsledsberget! Jag var utrustad med kamera, vätskebälte och två kexchoklad som jag gömt i bältet. Vi hade ingen koll innan på hur långt det skulle vara - jag gissade på 10 km ToR.

Det var 4 km hemifrån till "botten" av berget - och drygt 4 km därifrån till toppen! Backarna var omväxlande branta stigningar och långa flacka. Mjölksyran skakade fint i benen på vägen upp... när sista flacken bredde ut sig mot toppstugan kändes det ändå som vi flög fram! Så lätt det är att springa flackt...


Utsikten som bredde ut sig är värd en 4 km lång bergsbestigning! Solen glittrade i Siljan och dalarna runtom var blåa på det där sättet som det bara är i Dalarna... vi åt kexchoklad och drack vatten, blev fotograferade av turister och joggade sedan ner och hem, en tur på totalt 16.5 km! Ett saftigt distansrekord för Elina och ett backrekord för alla. Jag känner mig helt lycklig som fick uppleva den turen just idag, tillsammans med två av mina syskon!

9 kommentarer:

Andrej sa...

Skönt att få rulla hem efter en sådan stigning!!

Jonna sa...

Rulla = springa i det här fallet, men ja, det var skönt det med! :)

andreas sa...

tack för en härlig tur kramar

Julia sa...

OJ vad härligt! Vilket tur!! Ni är så duktiga allihopa:)

LinaTriathlet sa...

ÅH det ser helt underbart ut! Vilken fin tur! Ett saftigt bergspass, grymt bra jobbat!

mbh sa...

ni är inte kloka på en enda fläck!

elina sa...

Drygt som faaaaaan! Men skönt som faaaaaan efteråt!

elly sa...

underbart! vad duktiga ni är! det är ett jäkla gissel det där att det aldrig går att få utsikten lika fin på bild. jag vet inte hur många gånger jag försökt fånga storheten i att stå vid "bôrtje" och se bort mot leksand och limjön, eller när man kommer ner på andra sidan och blickar ut över hela norr lindberg, siljan och siljansbygden, och kanske, kanske anar man mora långt där borta. men det blir aldrig bra.

för övrigt fick jag idag lätt otrevliga skavsår av mina "nya" skor. sulan förändrar ju hela passformen på skon och jag fick en kant som skavde på insidan av hälen. nästa gång får jag grunda med kirurgtejp.

Annika sa...

Så vackert! :)

Ha... njae. Tack för erbjudandet men det blir nog inga lopp i sommar för min del. Kanske sätter upp nåt mål framåt hösten däremot. Jag ska suga på den karamellen ett tag och låta något växa fram :)