torsdag 4 mars 2010

Kräftstjärtspasta med saffran

Elina bad om receptet på kräftstjärtspasta med saffran. Varsågod, min peppasta inför Tjejvasan!

Hetta upp ½ dl olivolja. Tillsätt 1 dl strimlad purjolök, ½ strimlad paprika och 2 pressade vitlöksklyftor. Låt det "smälta" i kastrullen. Lägg sedan i en burk med 200 gr kräftstjärtar - utan vatten såklart - och 1/4 påse saffran och fräs med det övriga. Tillsätt ½ dl olivolja och 2 msk persilja. Servera med färsk pasta, en klick (lätt) creme fraiche och riven god ost.

Min anmärkning
Det här har i perioder varit min absoluta favoriträtt! Använd måtten som rekommendationer. Olivoljan är väl tilltagen i receptet, ingredienserna behöver inte simma i olja då känns det bara flottigt. Saffran kan man gott ha en halv påse istället för en fjärdedels... Missa inte creme fraichen och osten, det är det som gör rätten!

Till middag här hemma idag blev det dock Linda Skugges tomatsoppa och tunnpannkakor med blåbärssylt!

7 kommentarer:

Andrej sa...

Det där lät väldigt, väldigt gott. Jag har personligen lite svårt för saffran - men curry går kanske lika bra.

slans sa...

tack poniii!

slans sa...

tack poniii!

linnea sa...

Kul med lite nya reccept. Man fastnar lätt i samma banor. Ska nog ta och prova det i helgen.

andreas sa...

det lät ju godare än malins broccolisås iaf kram

Malin sa...

det var då f-n va mkt skit jag fick för min broccolisås! Era matsnobbar :)

Frida sa...

Jag har aldrig ätit mat med saffran i, tycker det låter lite konstigt, men det här receptet lät ju faktiskt gott! Älskar kräftstjärtar!
Det lär nog prövas =)