torsdag 11 mars 2010

Het på gröten

En lärare jag hade på gymnasiet har gått och blivit långdistanslöpare. Han har bistått mig med viss löpcoacning sista åren...

Tydligen verkar han minnas från gymnasietiden att jag ofta tenderar att bli ivrig och fartfylld. Het på gröten, vad det än må vara. Nu skrev han till mig Gör inget dumt med träningen nu, Jonna. En anmälningsavgift till en mara svider när man inte kan utnyttja den till fullo, men se det som ett härligt träningspass, bland en massa människor och jippon. Försök inte träna ikapp eller lägga träning i en fart och en mängd som du inte är redo för. Det kommer att vara frestande, men gör inte det. Du kommer att orka runt, och det är huvudsaken.

Det är klart det är frestande när jag känner mig fräsch att sticka ut på löppass på över två timmar. Men jag försöker vara klok. För tillfället är jag glad att jag kan springa, och att jag kan fortsätta öka mänden successivt - ligger nu på några mil i veckan. Jag tror även att skidåkningen har hjälpt mig bibehålla kondition och styrka, även under de två månader när jag knappt kunde springa.

5 kommentarer:

mbh sa...

såklart har du kondisen kvar. och din gamla lärare låter klok :)

Unknown sa...

Tack, Jonna! Du var en underbar elev en gång i tiden och jag tror jag lärde mig lika mycket från dig som viceversa. Och nu är du en lika härlig löpare och skidåkare, och lika fantastisk som person! men ja, du var mycket ambitiös, och då är det viktigt att även kunna hålla tillbaka.
Ha det bäst!
Stor kram från Mårten

Elina sa...

Det kommmer gå fint. Du har en sådan vilja om inte annat! Men jag håller fast vid det jag skrek i Hökberg: "TA INTE UT DIG FÖR MYCKET". Det är det liksom inte värt. Ta ut sig visst, men inte så att du mår dåligt. Försök vara så klok som du är när du ger mig råd :)

Andrej sa...

Det lilla jag kommer ihåg av skidåkning, var att det var fasiken så mycket tuffare än löpning. Så du har knappast tappat något, snarare byggt upp kroppen. Ta det lugnt, det kommer gå finfint. Och du vet ju att jag är rätt duktig på att förutspå prestationer :-)

Honey sa...

Mårten har verkligen helt rätt! Förstår att du vill "ta igen" nu när du känner dig så pigg, stark o springsugen men ja... passa dig... Jag säger som Elina, typ: Behandla dig själv som du behandlar andra:)Underbart med Vallen! Ha så jättemysigt och hälsa Joning! Stor kram