torsdag 24 september 2009

Lax med viltsmak

Medan jag sitter och spinning-eftersvettas så bjuder jag på gårdagens middagsrecept...

600 g laxfilé (hel eller 4 portionsbitar)
1 tsk salt
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 msk konc vilt- och kantarellfond (eller viltfond)
2 msk lingonsylt
1 krm svartpeppar
1 tsk timjan

Sätt ugnen på 225°C. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form. Blanda grädde, viltfond, sylt, peppar och timjan. Häll över laxen. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter. Igår åt vi det med ris, men egentligen tycker jag att de här smakerna gifter sig bättre med potatis eller bulgur. En favoriträtt som jag bland annat lagade till JW första gången jag skulle imponera med min matlagningskonst! ;)

Förresten så ligger det under bloggkategorin Recept en hel radda recept på både bröd och maträtter - ett urval av mina favoritrecept som jag absolut tycker alla borde prova.

Idag blir det nog gröt till middag, känns ganska passande dagen före löning!

2 kommentarer:

Elina sa...

Vi åt paniklax. Den tillagas genom att man får panik och beslutångest i affären och bara har 20 kronor att köpa något för. Alltså, det du egentligen skulle ha var saffran, men den kostar 37 jävla spänn. Du rycker åt dig en chili- och limepulversås och går hem.

Jessica sa...

oj, den laxen lät god!! Måste jag verkligen testa då jag älskar lax i alla former och smaker! :) Jag hoppas allt är bra med dig! kram!