tisdag 11 augusti 2009

Vilken kvalitet!

Jag har i evigheter haft ambitionen att börja köra mer kvalitetspass, för att bli en snabbare, starkare löpare och dessutom få en effektivare träning. Det behöver inte innebära fler pass, snarare tvärtom, men mer kvalitet än kvantitet. Även om jag vill ha kvantiteten också...

Igår drog jag på mig min nya lovely vinröda CRAFT-tröja och gav mig ut. Först cirka tre km uppvärmning, sedan backträning! Jag hade sett ut en backe på Hägergatan som kanske är uppskattningsvis 150 meter med brant lutning. Sprang upp och ner fyra gånger, hade läst innan att man ska börja backträning med fyra intervaller för att successivt utöka till uppemot åtta stycken. När jag sedan diskuterade detta med JW och han menade på att det beror väl kanske på grundförutsättningarna, du som redan är löptränad kanske inte behöver börja på steg ett, men ändå.

Joggade vidare bort till Lugnet där vi sedan spelade fotbollsmatch med ett gäng fina filurer. Där kan man verkligen prata intervall! Snacka om snabbhetsträning. Om jag fick ett sådant här pass per vecka skulle man nog snabbt bli både starkare och snabbare. Tot blev det cirka 1 h löpning cirka 11 km. Idag har jag både träningsvärk, och det var länge sedan jag fick det av ett löppass sist, samt ont här och var efter fotbollen...

1 kommentar:

Elina sa...

Låter bra! Jag ska springa idag. Velar som vanligt hit och dit var och när jag ska springa. Lutat åt att springa in till Leksand ikväll innan Malins fika. Och kanske duscha hos dig? Hör av mig.