fredag 25 februari 2011

Vasaloppsveckans start - Kortvasan!

Idag upplevde jag Vasaloppsveckan från supporterögon! Det var pirrigt, nervöst, glatt, stressigt och kallt! En härlig dag och nu är jag ungefär lika mosig som om jag själv skulle åkt! Jag antar det beror på alla promenader/springturer mellan kontroller, parkering, målområdet och att jag frös hemskt hela dagen.
Min pappa med sina två svärsöner! Alla iklädda sina "släng-innan-start-jackor" ! Elina - min allra finaste lillasyster, jag och mamma var supporterteam! Vi släppte av åkarna vid starten och begav oss sedan till Hökberg, 11 km från starten och Kortvasans första kontroll. JW passerade oss och såg pigg, glad och superfräsch ut! Därefter åkte jag rally ner till Mora medan mamma och Elina inväntade sina karlar. Här kommer JW på upploppet! Helt underbar bild tycker jag, man ser hur han verkligen trycker i allt han har! Hans sluttid blev 2.10.17, så nu har jag något att bita i... Jag var så stolt vid kontrollerna och i mål, JW tillhörde de snabbaste i sin startgrupp (5) som kom i mål. Han hade alltså fått åka om och åka om, men kunde ändå hålla hög fart!Dessutom såg han inte ens trött ut efteråt... Här kommer min pappa mot mål! (I vit mössa) Jag är sjukt imponerad, han åkte på 2.49 h och då har han åkt cirka 5 mil skidor denna säsong. Dessutom är han faktiskt 61 år i år. Bra skidteknik, tufft pannben och råstyrka? Och här kommer min svåger Per med eleganta skidtag, och fokuserad blick! Per har åkt kanske 2-3 mil skidor innan och jag är sjukt imponerad av hans viljestyrka att ta sig de tre långa milen i mål och kriga på hela vägen! 100 % vilja och fokus! Han åkte på 3.2o vilket jag tycker är toppen.
*
Mina tankar kring morgondagen rör sig kring form, fart, väder, spår... vädret ser ut att bli ett par minusgrader och lite blåst. Eventuellt kommer det lite nysnö i natt. Jag hoppas att det blir fina spår, och att jag har glid och fäste. Att jag inte blir omåkt och måste åka om varannan meter.
*
Självklart tänker jag på de träningstider som vi presterat, samtidigt som jag vet att det är skillnad att åka med "blixtföre" och utan en enda till åkare i spåren. Jag har ju inte hittills velat skriva ut på bloggen hur många mil jag åkt, det känns som det skapar "förväntningar" på att jag ska kunna åka snabbare än tidigare år. Samtidigt är jag stolt över att jag åkt nästan 75 mil på skidor från slutet av november tills nu. Den skidsäsongen som jag tuffat mig igenom kan ingen eller inget ta ifrån mig, oavsett hur det går i kommande tävlingar!
*
Håll tummarna för mig i morgon! /nummer 2211

5 kommentarer:

andreas sa...

bra inlägg jonna och lycka till imorgon kramar

JW sa...

Kör hårt hjärtat, du kommer vara briljant oavsett tid. Du är det finaste som finns!

Emelie sa...

Du kommer lyckas fin fint!
Hejjar på dig!

Blir så glad av JW's inlägg!

Andrej sa...

Lycka till imorgon. Vässa pannbenet ännu mer, fokusera och slappna av!
Heja, heja *dalmål*

Elina sa...

Ja, de var verkligen asduktiga!

Jag sitter här och är pirrig i magen. Snart bara tio minuter tills du startar! IH! Det kommer gå strålande.