torsdag 3 februari 2011

Tejp, valla och stavlöpning

Fina Sofie frågade förut hur vi gör med vallningen av skidorna. Min första säsong jag åkte skidor, för två år sen, körde jag ovallat halva säsongen. Sedan övertalade JW mig att åtminstone lägga på en tejp... det var såklart en enorm skillnad, helt plötsligt tog jag mig uppför backarna. Jag fortsatte att tejpa skidorna även förra året. Inför Tjejvasan som jag åkt två gånger har jag lämnat in skidorna på "proffsvalla" och varit jättenöjd med det.

I år var jag tveksam. Folk rynkar på näsan åt tejp - säkert med all rätt. Men jag kan verkligen inte valla och jag är tveksam om resultatet skulle bli bättre om jag stod och kletade på burkvalla. Så vi har fortsatt kört på tejp... faktum är att jag väldigt sällan upplever att jag har "dåliga skidor" när jag kör med tejpen. Det finns dock några underlag som tejpen alltid fungerar dåligt på...
-Tungt före, nysnö etc.
-Isspår. Jag antar att det bara är klister som fungerar då? Idag var det isgata i spåren igen, men ganska dåligt stavfäste pga regn och plusgrader på dagen. Framåt kom jag, men knappast uppåt. Fick försöka staka sig uppför backarna så gott det gick.

När jag kom hem var jag rätt missnöjd och kände inte att jag fått utlopp för energin inuti. Gick ner till förrådet och letade fram rullskidestavarna, från min strålande karriär som rullskidåkare... gav mig ut i centrala delar av Lekand och löptränade med stavar. Det är väldigt jobbigt och dessutom ser man halvknäpp ut, men vad gör man inte för att få svettas ordentligt?

3 kommentarer:

Slans sa...

Förstår att du hade extra energi när du vilat EN HEL DAG! ;)

Andrej sa...

Vilka goda brödrecept - tack för tipset, för det hade jag glömt bort!!!

andreas sa...

haha du är för rolig du kramar