söndag 6 februari 2011

Sol+Snö+Blod+Snor+Svett=Långpass

Sol - Helt optimalt väder, strålande sol idag igen och lagom många minusgrader.
+
Snö - Ganska mosiga och kärva spår vid Motorbanan i Rättvik, men dock helt flackt och planen var att låta armarna jobba hårt med stakåkning.
+
Blod - Min näsa blir rinnig av utesport och jag måste fräsa ut ofta. Mitt mycket kraftfulla fräsande fräste dock sönder ett kärl i näsan och jag såg en liten kaskad av blod pricka snön. Jag åkte därefter och kände blodet droppa ur näsan i en mil, blod i ansiktet, vantarna, stavarna, jackan. Inte särskilt trevligt alls faktiskt och det vore mindre kul om det hände på tävling.
+
Snor - Till slut upphörde blödandet och det vanliga snoret återkom.
+
Svett - blev det en hel del av under 36 km skidåkande. Dock lugn och kontrollerad åkning...
=
Långpass på längdskidor en söndag. Nu känner jag mig rätt mör (läs helt färdig) efter två långpass dagarna efter varandra, och kommande vecka blir lugnare inför nästa helgs tävling! Jag är ändå nöjd att jag avverkat 55 km på två dagar. Den här bilden tog jag visserligen igår, men det var minst lika fint i Rättviksskogen idag...

3 kommentarer:

mbh sa...

herregud! rena rama wassberg! hoppas du inte uträttar dina behov åkandes som gunde svan gjorde ;)

Slans sa...

Men usch! Du får ha några slags tussar med dig som du kan stoppa in.

annastei sa...

Hehe, blod brukar jag klara mig utan, men det där med snoret är faktiskt ett riktigt problem! Känns ju som att man skulle få in mer syre om man slapp snörvla hela tiden, men man kan ju inte stanna och snyta sig hela tiden heller...