tisdag 15 juni 2010

Dramatik på soptippen

Såhär en helt ledig tisdag passar vi på att rensa förrådet, åka till soptippen och skruva upp en ny duschdraperistång. Väl framme på tippen går jag fram med en kompostpåse med trasigt porslin till kontainern för deponi. Där står en tjej som tycks sommarjobba på tippen. Vad har du i påsen? frågar hon surt. Eeh, ja, deponi? Porslin? Hon synar mig kritiskt och säger Ja ok då. Men ta med dig påsen sen!

Vad tror hon, att jag hade en pistol i kompostpåsen? Att jag tänkte göra dödssynden att slänga skräpet + påsen i kontaintern? Hon skulle bara veta att jag är ett praktexemplar vad gäller sophantering! Men möter man sopmarodörer dagligen blir man kanske sur. Det räcker ju med att titta in i vårt soprum här hemma för att bli sur. Folk slänger t.ex glasflaskor i brännbartpåsar, de slänger ner kompostpåsarna utan att ens vika ihop dem, de ställer in påsar med pant i soprummet... vad tror de, att sophämtarna blir överlyckliga och tar det som en present?

Ang saker som får en att gå igång, liksom...

2 kommentarer:

Malin sa...

ojdå henne ska jag passa mig för. men hon får gärna jobba extra i vårt sophus :)

elina sa...

var glad att du har nära till bra sopsortering och soptipp!