söndag 4 december 2011

Julbaket





Varje år bakar vi tjockbulla en helg före jul. Tjockbulla är ett mjukt bröd bakat på rågsikt, vetemjöl, anis, fänkål som bakas i vedeldad bakugn. I Dalarna bakas brödet traditionsenligt till stora högtider, särskilt inför jul. Det finns inget godare än en bit nybakt tjockbulla med ost eller julskinka!

Baket, och en härlig födelsedagsmiddag för Leksands finaste 19-åring var helgens höjdpunkter! I övrigt en tung helg, där den utlovade snön uteblev, och jag inte blev av med mitt halsont. Det fanns annat som störde julfriden också, men problem är ju till för att lösas.

Skön söndagkväll önskar jag er!

11 kommentarer:

Elina sa...

Vad mysigt! Ser verkligen fram emot att provsmaka!

Karin sa...

Ja, stackars oss förkyldisar! Fast mysigt att hinna med bak! Jag brukar baka i vedeldad ugn hemma hos min mamma, väldigt mysigt!

Och till alla er LCHF:are där ute har jag ett enda ord som jag tycker är fullgod argumentation: "Nybakat bröd" (ok, två ord då!). Word.

:-D

andreas sa...

Mmmmmmm supergött var det kramar

Michaela sa...

Så mysigt! Ser rysligt gott ut också.

Snorkkis sa...

Mysigt! Och hoppas att det löser sig med allt, och att förkylningen ger sig.

Emelie sa...

Åå va härligt med mjukbulla!! Nästa år blir det för oss!

Hoppas det andra löser sig!

Ha en fin start på veckan!

Fridah sa...

Aw, att få hänga med er var LÄTT helgens höjdpunkt för mig med.

Malin sa...

Nästa år bara SKA jag vara med!

julia sa...

GUD vad gott. det vattnas i munnen på mig! tror att vi får åka en sväng om bondgården i näs innan jul och köpa tjockbulla och frysa... ett måste på julbordet!

LL sa...

MEN du va gott! Det var länge sedan jag åt något sådant där smarrigt bröd!

Annoula sa...

Ser smaskens ut!!!