onsdag 21 december 2011

Svettig skidkväll

Under gårdagens 15 km i längdskidspåret kom mer och mer av skidåkar-Jonna tillbaka. Spåret i Källan bjuder på kuperad åkning, backe upp och ner - vilket blir som en naturlig intervallträning. Jag glömmer bort mellan varven hur jobbigt det är att åka skidor! Fantastiskt kul, men svettigt och utmanande för både muskler och flås! Bakhalt hade jag, det är jag ovan med. Det är så trist att dra sig uppför backarna... Jag överklär mig i början av säsongen, tar de tjocka handskarna och mössan fast det är -3, det är skönt i 5 minuter men sedan blir det alldeles för varmt.

3 x 5 km, 15 km, 1.11 h. Slitigt men så jädra skönt det är att blåsa igenom och ur hela kroppen... När vi kom hem njöt jag av att titta ikapp på tv, Tjuvarnas Jul och Den som dräper. Kokta ägg, popcorn, te. I kväll åker jag dit igen. Det gäller att passa på. Enligt olyckskorparna på SMHI (jag knarkar väderprognoser) så blir det ju +7 i mellandagarna... Inte spåret i Källan, men ändå ett spår!

8 kommentarer:

Malin sa...

Jag har nyss avverkat min längdprämiär för detta år, lite försenat pga snön (såklart) men även förkylning. Men tusan vad skönt skidåkning är, även fast jag var lite nervös innan :) 18 underbara kilometer idag :). Ps: hoppas SMHI har fel

Elina sa...

Härligt att du njuter av något så drygt ;) Jag hoppas verkligen inte heller att det blir så varmt igen!

Ulrika sa...

Bra jobbat! Du verkar ha en alldeles utmärkt form att bygga vidare på! Och Tjuvarnas Jul är en höjdare. Får mig att studsa upp (nåja, nästan iaf) ur sängen varje morgon.

LinaTriathlet sa...

Härligt med skidor! Jag får flytta lite på min skidpremiär. Ikväll lyfter planet och jag byter denna snötäckta mark till barmark. Förra året var det mycket snö i Småland men nu är det fattigt. Kan hoppas att några snöflingor faller på julafton! :)

Löpning & Livet sa...

Ja herregud det såg ut att bli ÅTTA TILL ELVA grader varmt här :( :( Så nujt av snön!!

andreas sa...

härligt jonna bra jobb kramar

Karin sa...

Jag kommer till Dalarna i morgon så regnet följer väl med ;-)

Du, har du sett vilka som är i "headern" på http://www.vansbromarathon.se/ ?? :-D

Snorkkis sa...

Härliga pass. Hoppas att minusgraderna håller i sig i alla fall några dagar till så att du får dra några pass till. Du verkar vara i ditt rätta element där. Kram!