onsdag 17 augusti 2011

Ärtmuskel och ärtiga aktiviteter

Efter en del Google-surf har jag ställt (ytterligare) en hemmasnickrad diagnos, Piriformis syndrom, även kallat falsk ischias. Piriformismuskeln kallas även ärtmuskeln och ligger djupt inne i skinkan. Problemen drabbar ofta löpare, vandrare och ibland i samband med långa sittningar t.ex. resor eller stillasittande arbete. Mina problem uppstod ju efter 7+9 h i bil på fyra dagar i kombination med en del backlöpning och terrängvandring.

Två sista dagarna har jag tränat annat. Igår var det ett spinning + box-pass, idag blev det ett långt besök i gymmet. Där fanns nu en stakmaskin. Jag kunde knappt slita mig, staktränade totalt drygt 2000 m och kände det bränna härligt i skidåkarmusklerna! Det är nog inte helt fel med alternativ träning ibland. Långt där borta syns en liten gul prick... För mitt uppdrag som coach fortsätter jag förvalta trots att jag inte kunnat springa. Igår stod 800 m-intervaller på schemat. Det sved att inte få vara med själv, men jag trivs i tränarrollen också! Min adept är ju riktigt stark och snabb, hon ska bara förstå det själv också!

7 kommentarer:

Elina sa...

Oj, hur ser en stakmaskin ut? Kul att det finns en sån för alla skidfantaster!

Med dig som coach är det klart att man utvecklas, men jag är ju som sagt rätt bekväm av mig också... ;)

Karin sa...

Jag tror bestämt att ett bra råd i dessa fall är att ha en tennisboll med sig och sitta på den i tid och otid för att mjuka upp ärtan.

Löpning & Livet sa...

min(a) piriformis brukar också trilskas ibland. och ja, tennisboll kan hjälpa till!

julia sa...

Heja Elina och krya på dig. Den där ärtan låter envis. Tur att du kan köra lite annan träning som sagt!

andreas sa...

bra coach kramar

emelie sa...

Tennisboll är mig bra! Kom ihåg att stretcha:) du kan sitta på en stol, lägga upp ex höger fot på vänster knä och luta överkroppen framåt! Som man kan göra liggandes på golvet också!

Ulrika sa...

Jag vill också testa stakmaskin! Tyvärr har inte mitt vanliga gym nån så'n. Och oj vad jag längtar efter skidsäsongen!