torsdag 25 februari 2010

Om utmattning och balans

Den sista veckan har jag inte varit så pigg. Träningspassen har känts tunga, kroppen har känts matt. Igår under lunchpromenaden funderade jag på om mitt huvud blivit överkokt av sista tiden. Ibland känns det som så - huvudet som en mjölig broccoli av alla intryck, information och inre stress.

Under gårdagens genrep på skidor, sista skidpasset inför Tjejvasan (i övermorgon!!!) kände jag mig ännu mera utmattad. Nyste och kände av halsen. Därför tog jag ett bra beslut, att vila hela dagen idag.
Jag tror att när det blir för mycket - så påverkar det hela ditt jag. När det blir för mycket mentalt så påverkar det även dig somatiskt. Hela livet handlar om balans, om du inte är i balans på ett plan så påverkar det även de andra nivåerna. Förenklat, du gör knappast personbästa eller vinner OS-guld om du är i obalans mentalt.
*
Själv reagerar jag ofta med en stark längtan efter det enkla och rena när huvudet blir överkokt och själen pressas för hårt. Längtan efter löpningens renande kraft, styrketräningens explosiva urladdning eller en kopp termoskaffe vid Vålbrändan blir så stark att det gör ont.
*
Nu vilar jag och satsar på att bli 100 % frisk, stark och i balans!

5 kommentarer:

Elina sa...

Bra beslut!

mor sa...

håller med! Kram.

Michaela sa...

Kloka du! Själv har jag också vilat mig iform den senaste veckan.

emelie sa...

du är klok du! såklart hänger psyke och soma ihop! lycka till i helgen!!

andreas sa...

Du är så vis kära du kram