onsdag 3 februari 2010

Och klockan är

Och klockan är 6.06. Jag vaknar, eller är jag redan vaken? Det känns som att jag är överkörd av ett tåg, efter en natt full av allt annat än sömn. Oro, svett och en kropp som vänds hit och dit.

Och klockan är 7.02. Cyklar genom snön upp till jobbet. Det känns bara hemskt jobbigt att för andra gånger på mindre än två veckor göra en dagsutflykt till en ort utanför Stockholm över dagen.

Och tio, elva timmar senare ska jag ta mig genom Sågmyraskogen och hem. I snöstorm. Och snön snöar inte lodrätt, den snöar vågrätt. Vägen driver igen, det är bara vitt, vitt, vitt och utan chans att se vart den börjar och slutar. Och utanför vägen bara svart, svart, svart skog. Jag kör på chans, missar med hårmån både broräcken och diken.

När jag kliver innanför dörren känns det som ett under att jag tog mig hem. Finaste föreslår att jag kryper ned under täcket för att vila efter en rätt jobbig dag, eventuellt med en påse godis som han erbjuder sig inhandla.

Och klockan är 19.30. Vi kliver in på gymmet, för hur lockande erbjudandet än var så vet jag att det kanske inte är direkt det jag mår bäst av just nu. Däremot mår jag bra av att lyfta bänk, göra push ups och träna ben. Känna mjölksyra i magmusklerna, glömma världen utanför.

Och klockan är 21.12. Med en stor kopp te, popcorn och kokta ägg blev ändå slutet av dagen så bra att jag nästan kan glömma klumpen i magen och skräcken under den där bilresan hem.

6 kommentarer:

Mor sa...

Lilla gumman! Vilket vansinne att åka en så´n här dag! Det måste ha gått att skjuta upp till en annan dag. Sitter med te och hård kaviarmacka efter ett pass med Friskis eget Duracelbatteri!

mbh sa...

nästa gång få ni ta tåget. eller avboka. man kan ju inte åka i detta väder om det inte är absolut nödvändigt!

Elina sa...

fy! lät inte alls roligt. tur att du kom hem välbehållen och fick en bra kväll till slut :) och hoppas att du slipper såna där bilturer framöver!

Sofie RW sa...

VIlken dag. Men efter allt det sov du säkert gott. Kram!

andreas sa...

man kan ju faktiskt åka över borlänge eller rättvik det hade nog varit bättre en sån här gång. förstod du inte att det var jw som ville ha godis : )

Michaela sa...

Den där skräckupplevelsen behöver vi bearbeta över en kopp kaffe i helgen. Det hör jag det!